onsdag 25 april 2007

Golden Week

Nästa vecka är det Golden week, när alla japaner är lediga och det finns inte en flygresa att få tag på ut ur Tokyo. Några av dem som inte lyckats få tag på vare sig flygbiljett eller tågbiljett är jag och mannen, så nu ska det planeras för fullt för aktiviteter. Jag är spänd och otålig som en hundvalp över att få ha mannen hemma en hel vecka, just nu är han mest någon som pussar mig hejdå på morgonen när jag fortfarande är så sömnig att jag inte registrerar vad som händer, och sen någon som dunsar ner i vår soffa sent på kvällen när vi båda är för trötta för att säga något vettigt. Jag kan inte bärga mig för en hel vecka med fri tillgång till världens bästa kille.
I alla fall, några roliga grejer vi funderar på att göra äääääär (drunroll):



1. Guidetur i "Electric Town" med maids - Akihabara-området är Tokyos Electric Town, och alla nördars favorithangout (min herre inkluderad). Där finns varenda teknikuppfinning som någonsin gjorts (typ tusen futuristiska on-off i megaformat) samt ett vansinnigt utbud manga, animé och butiker för hardcoresamlare. Killarna som frekventerar Akihabara är så kallade "otaku", dvs supergoofar som vigt hela sitt liv åt samlande, rollspelande eller diverse viktigheter framför datorn. Eftersom nördandet tar sån tid har 99% av dem aldrig varit i närheten av en romans, och det är här maidsen kommer in i bilden. På maidcaféerna serverar hembiträdesklädda flickor nördarna kaffe, pratar med dem, masserar deras musarmar och utmanar dem i datorspelsdueller. Att de ser ut att vara plockade rakt ur en manga gör såklart upplevelsen komplett för de saliga "otaku"-killarna. Dessutom är det skön rollspelskänsla med "master/servant"-tema. Det finns ett uttryck - moe - för den känsla av glädje och välmående som geeksen upplever i maidsens närhet.
I alla fall, man kan gå guidetur i Akihabara, och under ledning av några maids strosar man runt bland samlarbutiker, mangacaféer, maidcaféer, märkliga uppfinningar och cosplayställen. Skulle vara mycket spännande, bara min man inte fastnar inne på sitt favoritvarhus Yodobashi Camera, som namnet till trots inte säljer enbart kameror, utan ALLT som någonsin svävat runt i en ingenjörs våta drömmar.



2. Bada i onsen - Att bada i heta källor är ett måste när man är i Japan, och det ska hela även den tröttastte kropp och själ. Det finns bara två hakar. Ofta får killar och tjejer vara i olika bad, och det känns lite snopet om vi på vår romantiska dejt ska sitta ensamma i varsin källa med främmande nakna människor. Två - det här med naken inför främlingar. Jag klarar det inte. Det blir tvångstankar om könshår som flyter runt i vattnet och kroppsvätskor som flyr när ingen kalsong håller dem tillbaka. Det är en tvångstanke, jag vet, men jag fixar det inte. Så målet är alltså att hitta en het källa där jag och c får badda ihop, samt att folk har badbyxan på. Kan vara hopplöst, men jakten är igång.



3. Puroland - Temaparken som är hem till Hello Kitty. Har velat åka dit sedan jag var typ 15 och kika in i Kittys värld. Man kan visst "förnya sina äktenskapslöften" på en liten scen där med diverse Sanrio-figurer dansandes och slängandes konfetti runt en. Det vore nåt. Fast vi KAN inte gifta oss hur många gånger som helst. Vi har redan gjort det en gång, och får bara min man tummen ur så blir det storbröllop nästa sommar eller så (HINT, älskling, HINT!!!!), så kanske blir det lite väl mucho.

4. Äta, äta, äta på några av alla de fantastiska restauranger som finns här. Bara vädret blir fint så man kan sitta ute och svärma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

din blogg är så rolig! nu är jag frisk och kontaktbar igen, men det kanske inte du är på en vecka då. ha ha. hörs snart! kram lina

Maria sa...

Nämen, hon har tjusiga tecken, woho!!! Och jodå, jag är kontaktbar! Vi har ju så mycket att PLANERA!!! krams