fredag 27 april 2007

Me love Shibuya 109



Det sägs att man inte har något att göra på världens mest hysteriska varuhus, Shibuya 109, om man passerat 20 och spränger en size 32. Kanske är jag i allvarlig förnekelse, men även om jag passerade 20 för alldeles för länge sedan (str 32 har jag aldrig ens passerat, eller jo, när jag var fem kanske) tycker jag att det är galet roligt att ila runt i det trumhinnehotande trancelarmet bland ganguro-brudar (läs mer om dem i nästa Starlet, haha), Paris Hilton-kopior och utflippade skolflickor som hasat upp uniformkjolen i revolt. På Shibuya 109 trängs alla de senaste trenderna (ja, det är inte direkt Marc Jacobs, utan mer trender bland tonåringarna på gatan) och allt är så snabbt ihopslängt på någon kinesisk fabrik att kvaliteten är hyfsat dodgy och priserna är därmed ofta under H&M-klass. Butikerna heter saker som Material Girl, Dazzle Dazzle, Beautifull Danser (sic!), Tra La La, Love Girls Market, Shagadelic (!), Rose Fan Fan och Love Boat. De flesta butikerna har bara en storlek, eftersom hela deras klientel är petita teens och nerbantade bimbos (förutom den robusta vikingen maria dådå, men jag satsar på de lite mer förlåtande modellerna)



Just nu är det främst fem plagg som finns i en miljon utföranden i varenda Shibuya 109-shop:
1. Skjortklänningen. Lös och luftig, gärna ljusblå med stärkt krage.
2. Babydoll-klänningen. Fortfarande. Min största last.
3. Minijackor med kort ärm som bärs över tischa eller klänning
4. Minishorts, gärna i lite puffig modell, typ som korta, fluffiga trosor i modellen. Varning för gump som hänger ut, här gäller verkligen "under 20"-regeln.
3. Oversizade t-shirts med enorma buskap typ "Take me to the disco tonigt" eller "This gal wanna dance with somebody"

Butikerna uppdateras så gott som VARJE DAG, det är helt beroendeframkallande att gå dit och plocka upp någon klänning eller t-shirt för inga pengar alls flera gånger i veckan. Den svarta klänningen är mitt senaste fynd. Den är så söt att jag funderar på att köpa den i blått också.



IIIIIH, det är så roligt, måste gå dit en sväng idag. Fast först ska jag till frissan, har inte klippt mig sedan jag lämnade landet och ser ut som ronja rövardotter.

3 kommentarer:

Linda sa...

Knästrumpor och guldskor med öppen tå! Det syns att du tar Japan till dig! :D

Maria sa...

Haha, fast jag har alltid gillat den looken, så det är som att komma hem att komma till japan :)
Kram!

Anonym sa...

hej, är verkligen priserna så låga som på hm? för är det inte ganska så dyrt i övriga Japan?