torsdag 11 oktober 2007

Framtidens fokusgrupp - Sample Lab i Harajuku



I den futuristiska Audi Forum-byggnaden på Meiji Dori ligger Sample Lab. Sample Lab är som namnet antyder ett ställe dit man går för att testa nya grejer och plocka med gratisprover hem - det kan vara ett nytt grönt te på flaska, en kräm, nylonstrumpor med fettförbrännande effekt, en ny smak Pot Noodles eller ett nytt mirakelplåster. Man kan också testköra gymmaskiner eller prova nya Purikura-automater innan de landar i någon spelhall - vilken dröm! Men det bästa är kanske "the powder room" där vi flickor kan sitta i timmar och prova alla nya beautygadgets.

Man betalar 300 yen (18 kr) i registreringsavgift, sedan en medlemsavgift på 1000 yen (60 kr) per år, och för den summan är det fritt fram för gränslöst gratisåkande. Det enda man behöver göra är att fylla i några papper vad man tyckte om grejerna man provat.

Det kallas "tryvertising". och känns oändligt mycket fräschare än telemarketing klockan 11 en söndagsmorgon, spända fokusgrupper med "10 utvalda representanter för konsumentgruppen" eller öppna krämburkar på varuhus som alla petat i.
Jag är ingen markandsföringsguru, men jag tror att Sample Lab kan vara framtiden.

2 kommentarer:

Basilika sa...

Oj, nu vill jag flytta till Tokyo

Linda sa...

Jag tror som du: Sample Lab är framtiden! Gissa vem som ska bli medlem där nästa gång jag sätter min fot i Tokyo - snart, snart :D