tisdag 2 oktober 2007

Indie-nostalgi



Tidigare ikväll.
C ringer ca 21.45. På väg hem från jobb. Jag på väg in i psykos pga jobbhets, precis allt gick fel idag.
C föreslår en drink, "älskling, du behöver nog det". Jag såklart mmm. Ses i Sakuragaoka-korsningen om tio.

Och vad har inte denna underbara lilla varelse (min äkta make whoa, me lucky!) gjort medan han väntade på att jag skulle dyka upp om inte lokaliserat en bar som kommer sitta som en stämpel i mitt minne så länge jag lever. "Det är en riktigt Marajja-bar", säger Beats och leder en trumpen dam mot ett anonymt hus. Vi kliver in i en minimal hiss, trycker på våning 4 och kommer ut framför en liten trädörr som det står "Bar Face" på och är prydd av en modstavla.

Och där är den. Världens kanske finaste stycke indiebar. Stor som en mindre lägenhets vardagsrum, proppad med 60-talsmemorabilia på väggarna, soulplattor och indieklassiker staplade från golv till tak och inte mer än fyra låga bord. Femton pers och stället är knökat. Röd belysning, Ride i högtalarna och en liten japansk modsnostalgiker bakom den pytteminimala baren. Som en 17-årig popnörds pojkrum, nånstans i England tretton år tillbaka i tiden (eller fyrtiotre, beroende på om man vill ha det mods eller britpop), fast i Tokyo 2007.

Jag älskar de här ställena, som är så små att de hade kunnat dubblera sig i mitt och C's kök, med ensamma pojkar som egentligen är lite för gamla för poplugg som sitter i baren och drömmer om sin svunna tonår över en öl och en Lucky Strike, och där skivor, filmer, gamla tidningar och böcker ligger staplade överallt och alla vet att alla har tillräckligt mycket respekt för att inte komma på tanken att sno nåt.
Detta är definitivt en av de tio bästa barerna jag varit på i hela mitt liv.

5 kommentarer:

Linda sa...

Jag bara älskar det där med Tokyo! En av mina favoriter blev det lilla punkhaket Garage Land mitt i Shibuya. Består av ett säger ett bord och en bardisk med 5 stolar, that's it. Väggarna klädda med Ramones, The Clash, Siouxsie Sioux och andra gamla 70- & 80-tals punk- och new wave-darlingar. Det råkar även vara den enda punkbar i hela världen som jag varit på som erbjudit varm handduk att tokar av ansikte och händer med innan man hugger in på en iskall Asahi och the complementary peanuts. I love it, allt det bästa av världen samsas i Tokyo på ett så alldeles fantastiskt vis!
Och ang. ditt sms så kommer det ett mail, jag skrev för mycket för att det skulle få plats som svar :P
Kram!

Maria sa...

Jag vet!!! Det är helt underbart!! Alla dessa pytteställen uppe i helt anonyma hus som rymmer en hel värld.
Hur går det nu med planerrna???

Linda sa...

Planerna framskrider och det känns underbart! Det känns plågsamt långt in i framtiden fortfarande, men samtidigt säkrare och säkrare. Just nu avvaktar vi på besked från Andreas chef om hur det ser ut nästa år, när han vet mer blir det bokning av flygbiljetter, en långsemester på 4-5 veckor :D
Sen tillbaka till Sverige en sväng och sedan: Tokyo for good! :D Eller ja, ett längre tag i.a.f., man kanske inte stannar forever...
Hurra hurra hurra!

lina sa...

men alcatraz ER kommer först va?

Anonym sa...

Maria!

Jag behöver addressen (karta) till denna bar!
Jag är också en förgammal indie-pojke. Läs en intervju med mig som Jönköpings onlinemagen gjorde innan jag kom till Japan.

http://sverigesjerusalem.com/martin-koos-om-noiceclub-och-framtiden/

Vi ses!

/ M