måndag 1 oktober 2007

Jag och mina vita medsystrar


Sedan jag var 13 år har jag varit fullkomligt besatt av makeup, och då särskilt av den sorten som gör huden fläckfri och blek som en porslinsdockas. Jag har med väldigt få undantag klivit utanför dörren på långt över ett decennium utan att ha preparerat innan med primers, foundations, concealers och puder, och dom som skådat min hy i sitt naturliga tillstånd kan räknas på en halv hand.

Mitt manifesto när det kommer till min hy är:

1. Det som kan täckas, täckas bör - röda fläckar, småplitor och ringar under ögonen riskerar paja hela looken. Ska man måla ansiktet krävs en felfri kanvas, särskilt om man ska gå på knalliga ögonskuggor, dramatiska ögon eller rött läppstift. Undantaget är fräknar, men på de områdena kan man välja ett mindre täckande underlag.

2. Naturlighet är inget självändamål. Jag sminkar mig inte för att se naturlig ut. Målar konstnären för att kanvasen ska se blank ut?

3. Hellre geisha än barbie. Alla passar inte i brun hy, och jag gör mig inte i brun nyans. Tro mig, jag har kört racet med brun-utan-sol och solarium (jag är pigmentlös och kan inte bli brun naturligt, max grisrosa). Därför är jag hellre vit året om. Dessutom vägrar vägrar vägrar jag ha en solåldrad hy på sikt med läderartad struktur, rynkiga detaljer och enorma porer. Även om det ser tillfälligt fräscht ut att vara brun så är det verkligen en killer. Det kan varenda porslinshyad japanska som lever under paraply så fort solen skiner vittna om.

Dessutom har jag sedan tonårens första stappalnde steg i mammas badrumsskåp religiöst avsatt en kväll varje vecka åt skönhetsvård. Peeling, djuprengörande mask och återfuktande mask är veckoritual. Sedan har jag som sagt långt från perfekt porslinshy, men å andra sidan har jag ingen aning om hur den varit annars eftersom jag aldrig tummat på rutinerna. Självklart skämmer jag bort huden varje dag med foundationkrämer med solsyddsfaktor 15 - minst. Inte en uv-stråle eller avgaspust ska behöva förpesta livet för dessa kinder!

Det har ofta uppstått förfäran när jag även under sommarens hetaste stranddagar vägrat strippa huden helt (då blir det gärna en mycket lätt foundation från Biotherm som reflekterar ljuset och täcker utan att vara pannkaka), samt att jag väljer att inte bli solbränd. Det är ju bedrövligt att gå på stranden med smink! Nej, det är det inte, så länge man inte ser ut som att man klätt in huden i mjölmix (eller skokräm för dem som vurmar för bronzade looken). Jag GÖR inte osminkat, så är det.
Men i så gott som hela västvärlden stavas idealen NATURLIG! (vilket av någon anlednig översatts till brun för oss ursprungliga blekansikten) och FRÄSCH! och på sommaren är det nästan panikångest i stugorna över att sommarens bränna inte ska lyckas.

Så jag har alltid känt mig lite ensam på hemmaplan i min strävan efter Jane Ausen-vit finnish. Jag VET att jag sminkar mig mycket och att jag. särskilt på kalas, ibland ser helt New Romantics ut. Men det är min grej, och jag känner mig ful när det röda lyser igenom och näsan är blank.

SÅ - när jag flyttade till Japan kände jag direkt att jag hamnat bland mina medsystrar. Även om vi inte kan kommunicera med ord så finns en outtalad förståelse bland oss som ägnat en halvtimme åt enbart underlag en vanlig måndag, Hela Tokyo är bebott av tjejer som liksom jag peelar, knarkar krämer med "Whitening"-effekt, pudrar, primar och likt vampyrer får ångest när solen hotar förstöra både sminket och huden där under. Även om jag är västerländska så känner jag på många sätt att jag kan relatera mycket bättre till de japanska skönhetsidealen är de i vår del av världen.
Blek hy? Check!
Ögonlock tunga av eyeliner? Check!
Rogue målat som ett litet äpple mitt på kinden? Check!
Minst 15 lager kolsvart mascara? Check!

I Tokyo är det inte pinsamt att böja ögonfransarna på tunnelbanan, pudra näsan mitt under finmiddagen eller ta upp ett bord i en timma på Starbuck's för att lägga hela dagens makeup. Dessutom har varje varuhus, bättre restaurang och nattklubb särskilda "Powder Rooms" så det inte blir kö till damrummet. Ofta står tops, servetter och bomull framme. Där står vi på rad, jag och mina pudersystrar.

Igår var jag på middag med underbara Noriko som jag jobbar med på Fashion Sweden (hon driver tillsammans med en svensk kille agenturen i Japan för Whyred, Odd Molly, Dagmar och Pour). Hon berättade att i Japan är det huden som bestämmer om en tjej anses vara vacker eller inte. Har man hy vit som en lilja och slät som en persika klassas man direkt in bland det vackra folket. Det tycker jag är intressant, för den fixeringen vid just hy har vi inte riktigt i väst. Vi pratar mer om vackra ögon och perfekta näsor (som så klart de undersköna japanskorna också är besatta av). Men i Japan är den vita hudens position oerhört stark - tänk geishornas målade ansikten, där bara en spets av nacken lämnades naken eftersom nacken anses vara en väldigt attraktiv kroppsdel.
Noriko har lovat att ta med mig till hennes hudterapeut, och jag kan inte vänta! Hennes hy är fantastisk, så slät att man hade kunnat projicera film på den!

Så, summa summarum. Det känns lite som att ha kommit hem. Jag är inte längre blekast, minst naturlig och den enda med puder i 36 graders värme. Äntligen någon som förstår det livsavgörande i en fantastisk puderfoundation (min favorit är MAC Studio Fix i C25) och förödelsen när man glömt puderdosan hemma. Heja er, mina vita medsystrar! Ni är tjusigast i min värld.

6 kommentarer:

Linda sa...

Blek hy? Check!
Ögonlock tunga av eyeliner? Check!
Rogue målat som ett litet äpple mitt på kinden? Check!
Minst 15 lager kolsvart mascara? Check!


Oh, YES indeed! Fast jag har såådana problem med att hitta foundation etc. som INTE förstör min stackars känsliga hy.

Maria sa...

Jag vet,,, Jag har också megakänslig hy + eksem, så vissa grejer torkar ut. Brukar köra moisturizing foundation, och sedan pudra på nos, haka och panna.
Gillar en foundation från Nivea på pumpflaska i glas, minns inte namnet, kolla in den!
Annars får du komma till japan och handla Anna Suis fuktgivande puderfoundation ;)
Kramis!

Anonym sa...

men du.. vad säger de om fräknar?? eller är respekten för mig i Japan på förhand dömt?? :( /littan

Anonym sa...

Hej, Jag Måste säga att din blogg är klockren och alltid lika kul att läsa.

Och nu till en fråga, har du någon koll på var man kan få whitenng krämer,det finns såklart inte i svergie,( medans vi har ett enormt utbud av brun-utan-sol) eller vilka som är bra och verkligen ger en "whiteningeffect"?
tack.

Anonym sa...

Mhmmm....

Jag tycker brun hud är fult, vitt
ska det vara! Jag har dock fräknar
och det stör mig så mycket,
Jag skulle kunna sola för att
jämna ut det för min hud är krit vit med fräknar på men jag vill inte!!! Är det dåligt för huden att bleka bort fräknar?

Maria sa...

Anonym - du FÅR bara inte bleka ner dina fräknar!!! Finns ju inget mer vackert än fräknar mot mjölkvit hy... Ger sån karaktär - gör dig inte av med dem!!
Om man vill bleka pigmentfläckar (och alltså även fräknar) så finns det whiteningprodukter hos de stora, kända märkena som är säkra att använda. Vet inte om de levererar utanför Japan dock... Men kolla Lancome, Shu Uemura, Body Shop etc - de känns säkra att använda!! Men jag tycker inte du ska bleka fräknarna (och inte heller sola huden jämnbrun - kontrast ska det vara!)
Lycka till!!!
Kram Maria