tisdag 20 november 2007

En bra dag

Idag har varit en bra dag, i alla fall efter lunch. Häng med!

07.20 Klockjäveln ringer. Sur. Linserna igenklibbade av godmorron. Lägenheten iskall. Campar i duschen i nästan en halvtimme.

08.40 Helvetesresa på fullpackat tåg till skolan i Shin-Okubo. Shin-Okubo, aka Korea Town, är som en annan värld - smutsigt, fullt av plingande aggro-cyklister, högljutt och insvept i dofter från de tusentals koreanska matställena. Personligen tycker jag det är med sjask än charm, men så är jag ju också lite av en nippertippa. Särskilt de vilda cyklisterna gör mig illa till mods och jag känner dödsångest under femminuterspromenaden till tryggheten inne i skolan.

09.00 - 12.50 Lärde mig nya verbformer i skolan, bland annat imperativ som "Dö, tack!". Höll på att somna, tror till och med jag nickade till lite kort någon gång under tredje lektionen. Åt ananas och fick kli i munnen.

13.00 Tog tåget till Harajuku med Caroline i klassen och min Fashion Sweden-kumpan och numera skolkamrat Martin och fikade på skinny capuccino och jordgubbssmoothie. Martin ojade lite över hur hans fru, Yuko, tar två timmar på sig att göra sig i ordning varje gång de ska ut (dagtid that is) och att de ibland inte hinner med vad de ska för att håret inte är i toppform och det prioriteras alltid framför dagens planerade aktiviteter. Jag identifierar totalt med Yuko. Som jag skrivit innan på bloggen så kommer inte ens så mycket som min näsa utanför dörren utan smink och fix, och precis som Martin får min karl finna sig i att bo i typ en skönhetssalong med fler burkar och flaskor per kvm än ett mindre Kicks.
I helgen när Pong var hos oss svepte Christoffer med handen över vårt rosaskimrande sovrum (vår BUDOIR), drog en suck och sa lite uppgivet "Jaa, som du ser är det ju mest Marias lägenhet..". Häromveckan fick han rulla hem en liten flygvärdinneväska till mig proppad med hårprodukter genom halva Tokyo och ibland får han utskällning för att han parkerat en ful Head 'n Shoulders bland mina Ole Henriksen-grejer i duschen. Det krävs en man för att leva med oss prinsessor.

14.00 Kollade John Galliano's kollektion Japonism på galleriet på fjärde våningen i Dior-huset på Omotesando. Verkligen hardcore-couture med kreationer av nästan överjordig grandeur. Det är inte klänningar, det är konstverk och hantverk som får en att tappa andan. Helt starstruck.



14.45 Gick till Swedish Lifestyles showroom i Aoyama för att tjuvkika på grejerna som ska reas ut på helgens sample sale. Swedish Lifestyle är agentur för Whyred, Pour, Odd Molly och Dagmar, och på fredag börjar höstens prover säljas ut för 70%. Jag paxade en underbar stickad klänning med bar rygg från Dagmar (dock ur vårkollektionen så inte säkert att den går att köpa) + åt fem kilo Ahlgrens Bilar. Innan jag gick fick jag en flaska tjusigt rött vin av Noriko. Glad.

16.30 Promenerade bort till Stylein-återförsäljaren Aout 16 i Aoyama för att intervjua den mycket excentriska butiksägarinnan till ett rep jag gör om bland annat Stylein. De hade haft pressvisning och ett bord var uppdukat med rosa Moet, chokladfontän och färsk frukt. Som vanligt när man gör intervju i Japan står fem leende assistenter i givakt runt bordet och glaset fylldes ständigt på med rosa champagne och fruktfat dukades fram. Älskar mitt jobb - idag var mer romersk orgie än arbete. När jag gick fick jag goodiebag med gröna badrosor.


18.30 Middag med misosoppa, sojabönor och rostat tortillabröd med salsa (!) framför datorn. Meddelande från fotograf-Daniel på Facebook att han nu ska boka resan till Japan som vi surrat om så länge. Han föreslår en tågluffande reportageresa genom Japan i vår. Jajaja, jag vill!! Antagligen kommer Sanna i april, mitt i körsbärsblomningen. Lycka.

19.55 Nu ringde Christoffer och meddelade att han är på ingång. Jag är som en hund och ser det som dagens höjdpunkt när jag hör nyckeln i låset. Hopp och skutt i hallen varje dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Har läst din blogg ett tag, då jag e nyfiken på livet I Tokyo (inte mode dock, men ändå intressant på nån vänster *kliar huvet*). Hursomhelst, jag ska till Tokyo för ett år eller två av studier I januari 08. På ISI language school närmare bestämt, vid Shin - Okubo, betyder detta att jag kanske stöter ihop med en celebritet? ;) Hehe

Maria sa...

Haha, det gör det nog!! Jag går på KAI-skolan i Shin-Okubo.
Hör av dig när diu är på väg hitåt!