tisdag 13 november 2007

Provkörning av permobilen från framtiden



Som kanske enda svensk har jag provkört – eller provsuttit om jag ska vara helt ärlig – Toyotas senaste konceptskapelse, I-Real. I-Real ser ut som en rullstol från framtiden, se bild ovan från testkörning på tv, men är faktiskt en så kallad konceptbil. Däremot är folk som själva inte är fullt mobila redan en stark målgrupp - I-Real kan ställas in på söndagssköna "pedestrian mode", racerläget "travel mode" och flera andra lägen så att man flyter jämt med den traffik man deltar i.

I kön till provkörningen var jag den enda under 75, och det var i samband med min tjugoåttonde födelsedag som jag kände att det var dags att bekanta mig med denna pensionärsvärsting. Man blir ju inte yngre!

För att man ska sitta säkert liksom sluter I-Realen sig kring kroppen när det går fort. Hur fort den kan gå vet jag däremot inte, men jag har ju svårt att se det nimma lilla fordon på motorvägen. Vet faktiskt inte riktigt var den kan tänkas köra - trottoarer är ju uteslutet, och antagligen vanliga vägar med hastighetsgränser över 50 km/h också.

Bilderna är väldigt suddiga – man kan nästan tro att jag blivit papped! (Christoffer hade nytt konstigt objektiv) – men jag hoppas ändå att det går att få viss känsla för denna vansinnigt spejsade permobil.

Inga kommentarer: