tisdag 27 november 2007

Welcome to Magazine Pool


Tacka vet jag tidningar. Tidningar är nog det mest fantastiska medium vi har. Tidningar kan, till skillnad mot böcker, tack vare snabb produktion och regelbunden utgivning hålla jämna steg med tidsandan både i innehåll och form, och de är enklare för vanligt folk att arkivera och senare plocka fram som tidsdokument än tv-inslag och radiosnuttar. Varje tidning är en stämpel av sin tid. Ingen kan känna sig oberörd när man plockar fram en POP från -95 som osar Britpop och flanellestetik, och en eftermiddag med tjejkompisarna och en hög gamla Vogues, ELLEs, Darlings och Nylons är himlen på jorden.
- Koooolla Naomis axelvaddar - sååå Working Girl! Jag hade tyyyp likadana, fast från H&M Rowells...
- Ååååh, denna bilden minns jag - jag tog med den till frissan och bad om EXAKT samma frisyr.
- Men guud, var Blur stora redan 94?! Shit vad vi måste va gamla nu!

Vissa nummer minns man hela livet, som Slitz Kurt Cobain-hommage precis efter skottet i Seattle. Efter det blev det bara tuttar och fula bilar, men just det här numret sparades extra varsamt i 14-åriga Marias Billy-bokhylla. Darlings krönika om saker som är pinsamma att köpa minns jag nästa ordagrannt än idag (särskilt stycket där toaborsten rullar i all sin prakt mot kassören på bandet). När jag för fyra år sedan fick i uppdrag att damma av gamla serietidningen Starlet och modernisera utan att tappa den ursprungliga känslan läste jag under ett par dygn kopiösa mängder kärleksserier, och visst kände jag ofta igen karaktärerna och dramerna i de svartvita rutorna från när jag smygläste Starlet i kusinens flickrum tolv är tidigare.

Också skvallerblaskorna är viktiga tidsdokument. I oroliga tider känns det extra bra att för en stund glömma ångesten och istället lägga fokus på Posh Spice's nya jeans, och vilken slags kändisar som är i fokus och vad vi väljer att intressera oss för skvallrar inte så lite om läget i den stora, skrämmande världen.

Tidningar är alltså bäst. Tidsdokument, underhållning och källa till nostalgi, ilska och glädje.

Just nu pågår en utställning som hyllar magasinet som medium och dess förmåga att konstant utvecklas genom form och innehåll på Ginza Graphic Gallery, "Welcome to Magazine Pool: Ten Creators Crossing Boundaries for Magazine Design". För att fira Japan Magazine Publishers Association och Japan Books Publishers Association 50-årsjubileum ställer tio topp-AD's och designers från hela globen ut sina verk. Mycket material är gjort särskilt för utställningen, men flera av formgivarnas mest banbrytande verk från portfolion finns också att skåda.
Blir det lite knölig att ta sig live till Ginza idag (är sista dagen) kan boken beställas på Piebooks.

Några spännande namn som borde ingå i varje tidningsjunkies vokabulär och personliga Hall of Fame är:

Showcasets producent Yasushi Fujimoto, en av Japans mest respekterade magasinsdesigners och grundare till byrån CAP Design Office. Han har artdirectat tidningar som Tokion, Studio Voice och japanska Marie Claire, och jobbar just nu med Vogue Nippon, GQ och i Japan högt respekterade livsstilsmagasinen Casa Brutus och Brutus.

Jop Van Bennekom som tillsammans med Gert Jonkers lanserade holländska Fantastic Man 2005. Innan dess lanserade han Re-Magazine och gaymagasinet Butt.



Kazunari Hattori. Redesignade livsstilsmagasinet Ryuko Tsushin 2002 (se bild), har formgett böcker och gjort tunga annonskampanjer för allt från tåglinjer till heminredning och mode.



Yorgo Tloupas. Varit AD på franska Crash och Intersection samt gjort annonser för klienter som Shu Uemura, Lacostte, YSL och Kenzo.



Christophe Brunnquell. Varit AD på franska kulturmagasinet Purple (se bild), formgett Louis Vuittons 150-årsjubileumsbok och samarbetat med klienter som Colette och Balenciaga, Grundade konstmagasinet Carnaval 2004, och är själv känd konstnär.



Work in Progress - duo bestående av kreatörerna Ezra Petronio och Suzanne Kroller, som mixar och blandar influenser från mode, musik, konst och skönhet. Bland annat har de gjort Commes des Garcons parfymflaskor. Grundade magasinet Self Service 1994, och sedan dess har tidningen fått funka som forum för kreativa experiment och vilka roliga projekt de nu har lust med.



Heikichi Harata. Har blivit känd för oväntad bokdesign som tänjer på gränsen mellan omöjligt och möjligt. Var med och gjorde kultförklarade japanska magasinet Heaven och mangaantalogin Garo.

På galleriet finns också chans att bevittna produktionen av en strikt begränsad upplaga av Singopore-baserade guerillamagasinet WERK, som blivit hypade tack vare radikal design som ändras med varje nummer. Showcaset lovar att: " lead the realm of magazines into an unexplored territory, demonstrating new possibilities for this medium".



Dags att springa till tåget!

Inga kommentarer: