tisdag 12 augusti 2008

From Pappas telefonkonferens with Love!


Det finns ingen tvekan om var min gubbdövhet kommer från.

Just nu har jag och Beats tagit vår tillflykt till köket i pappas hus. Pappa är nämligen i telefonkonferens på ovanvåningen. Och gubbarna SKRIKER! Jag FATTAR inte vilket företag som tillverkat den telefon pappa pratar i - högtalarna är som på en NATTKLUBB. Förutom pappa är två gubbar uppskruvade på max och berättar affärshemlisar för halva västra Malmö.

I övrigt stor sorg. I morgon åker Beats hem till Tokyo och jag kommer lämnas ensam i flickrummet. Tur att tjejgänget från Stockholm är på ingång, hurra!

Förresten, såg någon dokumentären om atombomberna i Hiroshima och Nagasaki igår på SVT? Trodde inte jag nånsin skulle sluta gråta. Se den! Massa bra intervjuer med både offer och gubbarna som en gång avfyrade bomberna, och ett ruskigt bra bildmaterial. Mitt i misären dyker också ett riktigt roligt klipp upp där den tidens amerikanske japanambassadör försöker förklara JAPANENS SÄRART. "Deras vapen är moderna, men deras tankesätt är två tusen år gammalt", mässar gubben och snuddar faktiskt nästan lite med ärthjärnan på spiken. I övrigt dravel som nästan skulle kunna vara plockat ur de gamla rasbiologernas lexikon.

Nu kom pappa ner och när vi undrade över volymen svarar pappa:
"Ja men, den ena sitter ju i NORRLAND förstår ni!"
Aha, det borde vi ju fattat!

2 kommentarer:

Akino sa...

Ja, jag har också sett den dokumentären.. riktigt hemskt att se *torkar tårarna än*

Såg en annan dokumentär i natt, på kanal 8, om det japanska samhället och de japanska människornas drömmar, tankar och värderingar. Verkligen stundtals skrämmande.. men intressant.

Jättebra blogg du skriver för övrigt! Har blivit en trogen läsare ^-^
Jag har varit i Tokyo men missade ju hur mycket som helst! Önskar jag har läst här innan, men nu vet jag till nästa resa ^^

ai//

Caro sa...

Tjaba!
Jag läste om den dokumentären i Kansai Scene så jag laddade ner den. De två första minuterna - där japanska ungdomar inte vet vad som hände DET datumet - hade de kunnat ta bort. Just då kändes det bara vinklat.

"I've lived among them" var den roligaste repliken från herr ambassadör. Det lät som hela Japan var ett outforskat urbefolkning från djupaste...ja...Asien.