onsdag 13 augusti 2008

Jag göder karlarna i mitt liv (fast ganska light)


I perioder är jag galen i att pyssla. Jag bakar, lagar mat, fejar och sammanställer receptböcker (med steg-för-steg-teckningar). I Tokyo har vi ett kök där den totala arbetsytan är mindre än en skärbräda, så där är det inte så kul att fixa, men i mamma och pappas kök är det jätteroligt. Jag är husmor, går på köttaffären och fruktaffären och brödaffären, hackar, lagar, kokar. När jag och Beats bodde hos mamma fixade hon lyxmat varje dag (min mamma skulle seriöst bli kändiskock om hon öppnade krog, sååååå bäst!), men här i pappa och lillebrors hushåll är det lite mer... ehum... spartanskt.

Pappa har tre trumfkort:

1) Krögarpytt (direkt från frysdisken)
2) Findus Fiskgratäng (direkt från frysdisken)
3) Chicken Tikka Masala (direkt ur burken)


Så som den omtänksamma dotter och syster jag är ser jag det som min mission att förse gubbarna med lite riktig mat. Idag har de önskat krämig laxpasta. Det blir bra. Jag har köpt lättgrädde till såsen och hoppas att pappa inget märker. Han är systematiskt emot allt sånt där "trams" och tror fortfarande efter 14 år att min vägran att äta kött är en övergående fas.

För övrigt - Beats och de oroliga japanerna är nu i luften. Om 19 dagar är jag hos honom igen!

Inga kommentarer: