onsdag 6 augusti 2008

Tokyos apokalys - tolkat av Tokyo Genso




För alla som lever i Tokyo är väntan och skräcken inför domedagen lika central i vardagen som att ha koll på var man hittar de mest prisvärda sobanudlarna eller vilken tunnelbanelinje som tar en snabbast till kontoret. En dag KOMMER en mastodont till jordbävning skaka sönder stora delar av Toyko, och vi vet att den dagen The Big One slår till är turen och slumpen minst lika viktiga som överlevnadspaket och evakueringsplaner.

Jag är i perioder livrädd (särskilt sedan några synska koreaner i Martins japanskaklass sa sig ha haft uppenbarelser att den kommer år 2008...). Mest rädd är jag att tappa bort Beats. Inget får NÅNSIN hända honom - han MÅSTE bli gammal och hålla mig i handen även den dag vi är senila och höftlederna hänger nere i skorna.

I alla fall - den här fruktan och mycket realistiska väntan på Förödelsen skildras då och då av japanska konstnärer, författare och filmskapare.
Gänget bakom Tokyo Fantasy (Tokyo Genso) har photoshoppat en serie foton av nyckelplatser i Tokyo, som Shibuya och Shinjuku, och skapat en bild av hur de här platserna kan se ut efter att en superbävning ödelagt staden och lämnat den att växa igen av vild grönska.
Vackert, sorgligt och totalt livsfarligt för min redan fulltankade ångest...

Alla bilderna föreställer Shibuya - stadsdelen där vi bor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läskiga vibbar, lite "I am legend"-stil..

Anonym sa...

verkligen i am legend stil......åh fick en rysande känsla när jag äste detta...bwah >.<