måndag 4 juni 2007

Roligt VS tråkigt

ROLIGT JUST NU!

* Imorgon anländer vårt första besök, grymma tjejen och fotografen Lina. Det kommer bli massa skojigt reportagemakande, men också kalas kalas kalas.

* Att jag fått en intervju med amerikanske författaren Patrick Macias som skrivit min favoritbok om japanskt mode - övergrymma (oj, jag är visst 14 igen) Japanese Schoolgirl Inferno. Jag skrev ett beundrarbrev och undrade om jag skulle kunna få intervjua honom till ett rep jag ska göra, och han blev jätteglad och gick loss totalt. Patrick har också en grym blogg om japansk subkultur, checka www.patrickmacias.blogs.com.

* Var på supertrevligaste middagen igår med Swedish Style-involverat folk m.fl. Alla var fantastiska, och vi var på en söt liten yakitori-restaurang vid Yoyogi och åt massa god mat och drack farligt med sake och vin. Tjejen som var med, Noriko, var helt underbart rolig, och planen är att ses på fredag igen. En ny tjejkompis, jippi jippi!

* Var igår eftermiddag på en "Clothes Swap" för internationella tjejer (alla tar med kläder man inte vill ha, och så får man plocka fritt ur högarna) och kunde ännu en gång konstatera att västerländska brudar, särskilt de brittiska, är i jädrans risigt skick. Över hälften av alla var bautakvinnor i för små trikålinnen som satte svällande kaggar och gropiga armar på full display och det var få spår av makeup och fina frisyrer. Vet inte varför det hamnade på "roligt"-listan, kanske för att jag för en gångs skull kände mig smal i Japan, och känslan av att vara smal är en av mina favoriter. Jag fattar att västerländska killar kommer hit och blir helt tokiga av alla små nätta japanskor i höga klackar och stylish kläder.

* Jag har varit på en rolig utställning idag om svensk industridesign på ambassaden, och där var en hel buffé med svenskt godis. Tror jag åt ett kilo Ahlgrens bilar (och nej, det är INTE min pappa som gör dem).

TRÅKIGT JUST NU!

* Att jag som vanligt är ensam i lägenheten och att jag aldrig får se min man eftersom han blivit uppslukad av japanska slavsekten Sony. Får snart plåstra foton här och var så jag minns hur han ser ut.

* Att lägenheten är tusen grader varm och jättestökig och äcklig trots att jag storstädade i torsdags.

* Att jag snart läst ut fina "Paint it black" och jag kommer sakna boken. Har alltid ångest när en bra bok börjar ta slut, typ separationsångest. Man blir rätt bra bundis med uppdiktade figurer när man spenderar mer tid med dem om dagen än med sin real life-kille. Jag är så BITTER, måste nämna avsaknaden av man hela tiden.

* Mina eksem är tillbaka i full kraft och mitt ansikte är helt mjöligt och kliar så jag blir tokig. De glada böjveckseksemen är också en källa till galenskap.

Inga kommentarer: