tisdag 25 september 2007

En dag på jobbet (shopping & Starbuck's inkluderat)

Sitter vid mitt fönster mitt i centrala Tokyo, det är full sommarvärme, jag mumsar edamamebönor och dricker Sprite Zero och fnular på den superfina katalogen för Fashion Sweden-utställningen som jag typ redaktörar - aaah, idag är en bra dag!

Vi spolar tillbaka lite. Sedan två veckor är jag med i innersta kretsen som producerar eventet Fashion Sweden här i Tokyo. Under nästan två veckor i början av november ska svenska stoltheter som Stylein, Whyred, Pour, Acne Paper, Dagmar, Tiger, Odd Molly och massa fler delta i en utställning om svenskt mode på Ambassaden. Vi i teamet drar i trådar som sträcker sig från allt från utställningsdesign och sponsorraggning till partyplanering, fixa med shoppen och ta fram en smashing katalog. Jag är framförallt involverad i katalogen som ska presentera alla deltagare för japanska fashionistor. Inser hur mycket jag saknat att redaktöra, det är så kul att rodda med texter och bilder och diskutera upplägg, layout och hur den blir så maxat fin det bara går!

Och äntligen jobbar jag i team igen, jippi jippi! Och vilket team! Vi är en mix svenskar och japaner, och de andra är så himla kreativa och inspirerande och gulliga, detta är roligaste projektet på länge! Blev så glad när jag fick mejlet från projektledar-Lars för ett par veckor sedan med frågan om jag ville vara med. Det är ju PRECIS sånt här jag älskar att jobba med, jag så gott som SPRANG till första mötet.

Idag är det hemmajobb, vilket innebär flexibla pauser. Under den dagliga svängen till Starbuck's för en islatte lyckades jag lägga undan grejer i hälften av Shibuyas butiker. Mitt visakort har lyckats hamna i makens ficka och befinner sig i ett lab på Sony Ericsson (fråga inte - han låtsades vara jag igår på en bar och sen glömde jag ta tillbaka det...), men imorgon ska det hämtas upp:

2 par jeans på Uniqlo, ett par svarta och ett par mörkblå helt basic stuprörisar. Det kostar bara 200 pix styck och sitter som en keps så lika bra att ta två.
1 grå storkofta på Lowry's Farm
1 marinblå silkesklänning i underklänningsstuk på Lowry's Farm - blir fin under koftan och med ett par kraftiga stövlar
X antal armvärmare för 50 spänn styck i marknaden nere i tunnelbanan

Man ser knappt, men koftan, fast i svart, är på bilden. Lowry's Farm är helt fantastiskt - superfina basgrejer till mindre än H&M-priser.



Så mycket möjligt blir det posering framför självutlösande diggin i köket imorn!

6 kommentarer:

Linda sa...

Grattis grattis grattis, gud vad kul! :D Önskar man kunde kvista över för själva eventet, hade varit hur roligt som helst. Sitter själv och knåpar med inte mindre än 3 rep till Sydsvenskan, visst är det underbart när man är inspirerad och det känns som om livet rullar på i rätt riktning? ;)
Heja igen ;)

Linda sa...

Var förresten tvungen att tipsa om ert rep i min blogg också, alla borde ju läsa det :)

Maria sa...

Jippi tack!!! Gud vad grymt med sydis!! Är det dyngan? Du är så bra, heja heja!
Kram gumman

Linda sa...

Ja, jag är allt lite stolt över mig själv ;) Dyngen är det, japp. Var på möte uppe på redaktionen förra veckan och det var så kul, jag är så pepp!
Börjar redan få storhetsvansinne och jag och en annan journalistkollega här i krokarna ska försöka sälja in en fet Berlinguide till Sydis reseredaktion ;) Det gäller att vara ute i god tid så att man kan norpa poäng som framtida Tokyo-reporter, haha ;) (eller åtminstone något åt det hållet :P)
KRAM!

Martin J Frid sa...

Hoppas det inte är för sent, men kanske du kan få in ett par rader om ekologiskt mode och fair trade... Det är en stor trend i Japan just nu och jag tror dina läsare skulle vara intresserade av vad som händer i Sverige, t ex att H&M lanserar ekomode. Men ok, jag förstår att det är klurigt att få plats med allt.

Här är en länk till People Tree, en NGO som säljer massor av fina plagg i Japan.
http://www.peopletree.com/about.php/

Safia borde du träffa också.
http://www.peopletree.co.uk/safia/japan/

Maria sa...

Martin J - jag är lite förvirrad, men är detta något vi pratat om?? Alltså, en kille jag känner i Malmö gör ekologiska espandrillas - har du något med honom att göra? Mejla mig gärna och berätta lite om vad du pysslar med, hittade ingen mejl på din sida:
maria@fromtokyowithlove.com