onsdag 26 september 2007

Japan Fashion Week



Medan jag satt i arresten på Stansted, flyttstädade min lya på Hantverkaregatan och senare njöt av en 13-timmars flygning ihopvecklad till ett dragspel i ekonomiklass var på glitter, glamour och gala här i Tokyo. Tajming är visst inte min starka. I alla fall, Tokyo Fashion Week har alltid varit något av en gröngöling i modeveckssammanhang, den som alltid haft Snowjoggers när de andra haft Moonboots, och vare sig kunnat eller haft ambition att jämföra sig med motsvarande jippon i Paris, Milano, London och NY. Stora pojkar och flickor som Junya Watanbe, Commes des Garcons, Undercover och Yohji Yamamoto visar ju inte ens på hemmaplan - det är bara Paris som gäller.

Men i år sattes ribban för Japan Fashion Week (som de nu kallar sig) lite högre, och det var enligt modefolket en fashionweek "på riktigt" där upkommande och etablerade designers lät sina, oftast västerlänska modeller, strutta stuffet enligt konstens alla regler på någon av de uppbyggda catwalkerna i Roppongi Hills, Tokyo Midtown och Harajuku Quest Hall.

Jag kunde som sagt inte bevittna något med egna ögon då jag satt på Stansted i en cell och lovade att jag inte var taliban, men jag har samlat ihop bilder på sånt som ser extra spännande och tjusigt ut.

MERCIBEAUCOUP
Ägt av ett av Issey Miyakes bolag, men stilen är långt från miyakeesque Paris-couture, Mycket kawaii, kulört och knas - en favorit i mitt läger! Plus för trevliga hattar.



YLANG YLANG
Plocka fram din inre Joan Collins! Duka fram Martinin och klirra ordentligt med isen! Rota fram cigarettmunstycket och dra fram divanen! Så ja, nu kan cocktailtimmen starta. (Varför åh varför gud är jag inte lång och slank som en vidja och kan bär sånt här???)



DRESSCAMP
Påfågelglad label som gör hysterisk couture, ibland i nästan Galliansk tradition. Tänk den blommiga klänningen på Amanda Lepore, blir inte mer camp än så.



ATO
Ganska lättburna grejer, i år med en whiff av engelsk överklass i form av ridstövlar, svängda ridjackor och hattar.



NE-NET
Inte särskilt dyrt märke som bland annat går att shoppa i Laforet-gallerian. Gillar att dekonstruera och chocka med nya snitt på ett egentligen ganska basic plagg. Brukar ha snygga t-shirts.



THEATRE PRODUCTS
Låter på namnet som flippat kostymdrama, men är faktiskt ganska lättillgängliga och framförallt söta grejer. Jag brukar kolla in deras klänningar (men så kollar jag ju också in alla klänningar...). Temat för kollektionen var Honey Moon - bara det! De borde dock lägga till "Honey Moon at the Ritz" - aaah!



LYRICISM
Den vita klänningen får mig att klättra på väggarna av begär och den hellånga 70-talsklänningen är bara så dekadent housewife.

Inga kommentarer: