onsdag 12 september 2007

Så var man PR-besserwisser också...



Är det nåt japanerna fattat så är det hur man smart smyger in produkter man vill marknadsföra i folks medvetande. Glöm telemarketingsamtal som ändå alla lackar ur på och svindyra reklamkampanjer och pressjippon - säg hej till säsongsanpassade gratisprover. Precis överallt i Tokyo står spexigt men smakfullt klädda och snygga unga människor och delar ut gratisprover. Men det är inte vilken sörja som helst som vräks över en, utan faktiskt saker som har en funktion och inte slängs i närmsta soptunna. Några exempel:

* Nu är det skolstartstider, och då placerar sig rosaklädda representanter för ELLE Girl i shoppingkvarteren och delar ut en supersöt goodybag (med rosa tryck) med en supersöt plastmapp (med samma rosa tryck) och några klistermärken i. Tusentals skolflickor och kawaii-älskande office girls kommer såklart använda mappen till sina lösa papper (jag kommer!), och varje gång de dras fram in public får ELLE Girl prima gratisreklam. Såklart ligger lite broschyrer och sånt i påsen också, men det är ju bara att slänga. Kolla förresten superfina omslaget ovan med Lily Allen. Fast Starlets Lily-nummer från förra månaden var ännu snyggare (go Jenny och Jennie!)...

* När Tower Records hade ett stort skivsläpp i somras delades det ut solfjädrar med det glatt leende bandet på och Tower's logga. Utdelarna stod precis utanför Shibuya-stationens utgång och haffade alltså folk när de är som mest svettiga och i behov av lite fläkt. Resultatet var att folk i veckor sprang runt och fläktade sig med en solgul Tower-solfjäder. Min ligger fortfarande i hallen och plockas med ut på extra kvava dagar, och för varje gång jag tar med den är jag, omedvetet (nåja) levande reklampelare utan att kosta ett öre.

* Det är sällsynt att det inte finns papper på offentliga toaletter här, men skulle så ske är man som Tokyo-bo alltid garderad eftersom mängder av företag delar ut små servettpaket med reklam tryckt på omslagsplasten. Jag har alltid ett gäng i handväskan ifall att. Dessutom är omslagen ofta snygga med sina kanji-tecken och glada färgsplattar.



* Ofta delas det ut söta flaskor med iste eller sportdryck på varma dagar. Man slipper alltså en ful pappmugg, utan får en riktig flaska, gärna i fin påse. Har också fått glass på stekheta dagar, då också i tjusig styckförpackning och ingen småsnuskig pappmugg som lämnar glassen öppen för smådjur och annat tjafs.

Det är såklart påkostade kampanjer, men det fyller en helt annan, mer aktiv, funktion i folks vardag än vanlig tryck- eller tv-reklam. I Sverige är det bara tidningsredaktörer på pressfest som får goodybag, och möjligtvis får man ett miniprov på varuhusens skönhetsavdelningar, men man får ingen brandad, glossy påse, så ingen förutom en själv vet att man fått ett prov. Däremot på festivaler brukar det bli lite action - ingen har väl varit på Hultsfred utan att ha fått en solhatt med Expressen-getingen eller en prova-på-påse från RFSU?

Så fram för tjusiga påsar som kan användas flera gånger om och produktprov man faktiskt använder! Och bort med de där små pappmuggarna med matgrejs på ICA - det är ju loggan och BRANDINGEN som är det viktiga fattar ni välan!

Inga kommentarer: