måndag 12 mars 2007

Hovreporter


I fredags var jag på möte med sveriges kulturråd här i Japan, Anette Masui (jätteduktig journalist och författare, blev lite starstruck!). Hon är ansvarig för events som Swedish Style och Sweden Sounds i Tokyo, och jag har flaggat att jag jättegärna vill jobba med dem. Samtalet tog dock en oväntad vändning när hon och killen som är pressansvarig på ambassaden plötsligt undrar om jag som svensk journalist ska göra något om kungen och drottningens statsbesök här i slutet av mars. Jag har ju inte haft en tanke på det, kungarapportering är liksom inte min eh.. nisch, men plötsligt kändes det inte så tokigt att åka i en sådan där pressbuss som följer kungaparet under en vecka, och sedan sälja in till glada tidningar som Se & Hör och Svensk Dam. Skulle vara riktigt exotiskt faktiskt! Så nu väntar jag på svar från UD (!!!) om ackreditering samt på mejl från hovets presschef. Håll tummarna, det hade varit dödsroligt att rapportera om Silvias hattar och deras aktiviteter med det japanska kejsarparet. Det här är ju en jätttestor grej tydligen, och sveriges regering lägger ner enormt mycket pengar på den här veckan. Så mycket att det är osäkert om det finns över till Swedish Style... Snyyyft.
Håller er postade om hurvida jag blir hovreporter för en vecka eller ej.
Love!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.resume.se/nyheter/2007/04/30/ud-plankade-wikipedia/index.xml

starstruck!