tisdag 6 mars 2007

Japansk mat uncovered

Den mesta maten här är långt från den våta dröm jag hade om magiskt välgörande fiskar, alger, sesamfrön och misosoppor. Den mesta maten är så himla KONSTIG, och innehåller nästan jämt fläskkött eller kylling - mina VÄRSTA! Och sushin är gjord på konstiga slemfiskar och man kan få sashimi på hästkött. Fatta vad äckligt! Här är i alla fall listan på japansk mat som jag aldrig kommer testa:

1. Tonkatsu - Friterat fläskkött med centimetertjockt frityrtäcke som är sjukt poppis snabbmat. Är en hel vetenskap hur man äter den med en massa dippsåser och meck. På bilden variant med ostfyllning.


2. Val - för att det är slemmigt. Jag har ätit hajfena i Hong-Kong och det räcker för mig.


3. Soba-, ramen- eller udonnudlar i soppa - Detta hade jag sett fram emot att äta, älskar nudelsoppa, men här är ALLA buljonger gjorda på gris och ofta simmar små grisbitar runt också,


4. Sashimi på hästkött - Ni hör ju själva, tunna slamsor av rå ponny... Iaf, det ska vara en upplevelse för hästens olika delar skiljer sig så mycket. Halsköttet är vitt och lite mörare och rumpan är melerad med fett och riktigt mustig. Den dag jag äter hästrumpa, kalla in männen i de vita rockarna.


5. Allt som involverar råa ägg- De vänder gärna ner ett rått ägg i soppor och grytor. Läs nu inte vidare om du är äckelmagad, men en gång konstaterade Soffan att äggulan är hönans mens, och tanken att mumsa det rått är bara för mycket...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ööh, vet inte om du fortfarande tror på det där med äggulan... Om detta är fallet, så kan jag informera om att äggulan innehåller näring, dvs mineraler och fetter, till kycklingen.

Anonym sa...

men ett hönsägg i butiken är som mens.
ett obefruktat ägg helt enkelt.