måndag 3 december 2007

Att sjunga i samma mick som Bill Murray...



Jag kan vara lite fånig i det här att jag tycker det är så spännande att besöka platser live som varit med i filmer jag tycker om. Det blir lite historiens vingslag och hänförda "TÄNK, här var dom!"-känslor över det hela och det känns som att man själv blir lite glamourös och i synk med populärkultur och sånt där.

Tokyo har ju en hel del klassiker - J-Pop Café i Shibuya där tjejen i Babel visade piiiiiiip för ett fnittrigt killgäng, Gonpachi som inspirerade Tarantino till scener i Kill Bill (plus att George W ätit där, men det är ju äckligt), tusen Bladerunner-gator och så alla ställen som gjordes odödliga i Lost in Translation; New York Grill uppe i Park Hyatt (hela hotellet är ju förvisso sagans backdrop), APC-butiken i Harajuku som tillfälligt fick spela rollen som strippklubb, Shibuya-korsningen och nattklubben Air.

Lite mindre känt är exakt var Scarlett, dockig i rosa peruk, och Bill, i sin medelålderskrisiga camo-tee, sjöng loss till Roxy Music med ett blinkande Tokyo utanför panoramafönsterna. Som den lilla celeb-junkie jag är spårade jag ju upp rummet, som visade sig vara på Karaoke Kan på Center Gai i Shibuya ett stenkast från oss, och bokade sedan i egenskap av undersökande journalist på viktigt uppdrag (blir ju så mycket enklare att få rätt bokning då) ett av de två rummen som användes, och klockan midnatt loggade åtta glada svennebananer in.

Förutom faktumet att vi nu sjungit i kanske (hoppas hoppas!) samma mick som Bill och Scarlett (och jajamen, visst var Roxy's More than this på repetoaren) och dansat runt i deras fotspår så var det ett suveränt ställe. Karaokeboxar brukar vara små, sunkiga, inrökta typ städskrubbar utan fönster, men i det fina hörnrummet på Karaoke Kans sjätte våning bjöds det både utsikt över Shibuya-natten, diskobelysning, lyxig hörnsoffa och fint vin på flaska istället för det utspädda pulvervin som brukar serveras. Karaoke Kan skulle kvala in som mitt nya favoritställe (förutom superfunky Lovenet med sina ambitiösa temarum, men där är så dyrt) även om inte Bill och Scarlett (och Sofia Coppola!!!) stökat runt därinne.

Jag fick bara suddiga bilder (fick kameran också vin-goggles??), så har snattat från Magnus och Annas hemsida, hoppas ni inte stämmer mig för missbruk av copyright! (OBS! Lägg märke till att Bill o co är infällda).

1 kommentar:

Linda sa...

I knooow! Som vi letade efter precis just det karaokebåset. Min undersökande journalistik förde mig dock inte hela vägen fram ;)
Ta med oss dit i sommar?
Jag har en fin bild på mig själv där jag står och posar på samma stenar som Scarlett promenerar över i en tempelträdgård, när hon åker på utflykt till Kyoto.
De där historiens vingslag gillas!