tisdag 4 december 2007

Jesper Larssons artikel


Under Swedish Style fick jag en ny kompis, Jesper. Vi sjöng karaoke ihop, söp fulcider lodisstyle i en gångbrotrapp ihop (fast jag fusksippade och lämnade burken med en fimp som Jesper drack upp) och önskade Familjens Det snurrar i min skalle på japansk inneklubb ihop.

Jesper är en glad prick från Helsingborg som numera bor i Göteborg, driver designbyrå och missionerar för svensk, och särskilt göteborgsk, kreativitet i Japan genom sitt projekt Creative GBG. Han missionerar också för japansk design i Sverige och var del av duon som tog Tokyo Style till Sverige för ett par år sedan, driver kreativa plattformen Pecha Kucha, fixar klubbar och tusen grejer till. Dessutom skrev Jesper för ett par år sedan en 48 h-guide till Tokyo i Nöjesguiden som jag följde slaviskt första gången jag var här, PLUS att han känner min kära vän Sanna Ölund som också växte upp i Rydebäck utanför HBG.

Nu har Jesper skrivit en jätterolig artikel om Tokyo till ADA (Association for Design and Advertising) och jag är med med min lilla Godzilla-teori om varför japaner konsumerar så satans hysteriskt. Läs här (klipp och klistra eftersom jag tycker det är svårt att göra länk):
http://www.adasweden.se/manadens-post/allt-du-hort-om-tokyo-ar-sant

Jag har nu vuxit cirka en centimeter och känner mig lite mer viktig än jag gjorde innan, FÖRUTOM att jag är sur för att Jesper kallar min skånska bred. Hallå där, på Velours mobbade du ju mig för min akademiska fiiinskånska, hur ska vi ha det? Vavava?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är "skånska dialekter" en helt annan artikel... men med bred skånska kan man även mena "bred AKADEMISK skånska". Jag menade mest att skånskan var påtaglig. hur som helst, var stolt över vår dialekt - den är fortfarande het!

kukl även att du växte en centimeter och att du läst min 48h-artikel. det sa du inget om när vi träffades, eller gjorde du?

Hälsade på Elin härrom dagen. Hon var jättesöt och bjöd på vin i sin butik. Visste inte att ni inte heller kände varandra innan Tokyo. Ni kändes så helgjutna ihop. Men det är det där som är det fantastiska med Tokyo.

ha det flott, miss!

Anonym sa...

sorry, det borde väl vara...
"ha det flott, Mrs"