söndag 16 december 2007

Hålla helg

Liten fotorapport från helgens bravader som inkluderat:

*Anna och Magnus sayonara-party i Ebisu. Först middag och nomihodai (all-you-can-drink) på izakaya, sedan seriöst mingel på bar NOS (grymma drinkar för typ 30 spänn styck och förutom ladiesroom och herrdito en "gay toilet"), och slutligen karaoke på skabbstället med världens mest inrökta rum bakom Ebisu station.

* Lycklig dagen efter-fika på Sign i Daikanyama med Åsa och Emil (våra fina vänner som bodde här innan) och Anna och Magnus, som ju flyttar på fredag. Blev så ledsen efteråt för det här gänget har varit så otroligt viktiga för mig och vi har haft så sanslöst mycket kul. Tjejerna umgicks jag ju med från dag ett, när de bjöd in lilla nykomlingen jag att vara med i deras liv, och få helger har passerat utan att vi tillsammans med våra killar härjat i stadens karaokeboxar och druckit vin på izakayas. Så ofta det gick hade jag, Anna, Malin och Åsa tjejträffar där skvallret, snaskigheterna och vinet skvalade, och nu går liksom den eran i graven på riktigt i samband med att Anna och Magnus plan lyfter mot Köpenhamn på fredag. Var helt underbart att ha dem samlade igen, först i fredags och runt fikabordet igår.

* Pong med Växjö-kompis Kenny samt Gustav från hemifrån är i stan och Christoffer har varit lyrisk som en valp hela veckan. Igår började jag, Christoffer och Gustav aftonen med pepparkakor hos oss. Sedan iväg till mexikanaren La Casita i Daikanyama, men maten var högst medioker och ingen höjdare alls. Pong och Kenny kom förbi och vi ville gå på Sign och dricka öl men det var stängt, så vi gick ner till Ebisu och hamnade i ett litet privat mysrum på izakaya som spelade julmusik.
Vidare ut i iskylan för att leda Pong och Kenny till nattklubben Air (var med i Lost in Translation faktiskt, mycket creddig klubb med ambitiösa dj-bokningar).
Jag var lite nervös för jag vet TYP var det ligger (runt hörnet från oss), men eftersom man sällan kör med skyltar här så kan det vara fullt möjligt att missa ett ställe även om man typ står i entrén. Men, så händer det galna. På vägen från Ebisu till Sakuragaoka (vårt hood) går vi en liten bakgata längs järnvägen. Det är verkligen ett wasteland, sträckan mellan de två stimmiga hubsen är ett ingenmansland av betong och asfalt och få tecken på liv. Men håll i hatten om vi inte springer in i min frisör och hans tjej! I en stad som är större än London och NY ihop brukar man inte bara springa på folk på bakgator sådär, så det kändes lite som en ödesgrej eftersom de kunde leda oss till Air.

Ovanför Air ligger baren Frames, och jag har aldrig haft en aning om att ingången till Air är längst inne i lokalen. Innan killarna försvann ner i underjorden drack de varsin Irish Coffee och jag ett glas sherry (var det möte för dekadenta överklassdamer 70+ eller??). Sedan lämnade jag och den äkta och knatade hem.

Nu har vi haft grandios pannkaksfrukost och kollat på matprogram - vi är nog världens mest mattevebesatta par - och i skrivandes stund ligger Christoffer och tupplurar i sovrummet och jag bloggar men borde plugga lite kanji inför provet på onsdag.

Håller också på att mejlbomba fotograf-Melanie inför jobbet imorn samt en grej vi ska göra för Vice som verkar heeeeelt skruvad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Maria för en trevlig vecka! Det var så himla kul att vara tillbaka!

Förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan vi sätter ner fötterna på japansk mark igen.

Stor kram