onsdag 16 april 2008

Blev jag NAMPAD?!? Om japansk streetraggning.


Alla fenomen blir ju lite mer dragna till sin edge i denna cirkus till land, och raggning är inget undantag. Idag ska vi prata om nanpa, eller nampa. Detta är burdus raggning på främling som oftast sker på gatan, men nampa kan även utövas genom så kallade telefonklubbar (se gamla inlägg!) eller datorn, och i sin mest påstridiga form kan denna raggningsmetod borderlina till vad vi i Sverige skulle kalla sexuella trakasserier.
Det är så gott som alltid killar som utövar nampa. Är det en tjej heter det gyaku nampa - omvänd nampa.

Så, vad är skillnaden mellan vanlig, hederlig raggning och japansk nampa? Framförallt att det sker på öppen gata, mitt i dagsljus och då utan alkoholisk influens. Killen har ofta på förhand bestämt sig för att innan dagen är slut ska han ha fått med en brutta till något närliggande lovehotel, eller i alla fall fått mata in ett par nya mobilnummer i sin keitai denwa (mobbe). Japanska killar är inte alltid tuffast i hagen, och att ragga på damer man redan känner, typ genom jobbet eller kompisar, känns för många mycket jobbigare än att stoppa en total främling på gatan och testa lyckan på.

Eftersom detta är Japan är nampa seriös business. Det finns en lång rad hemsidor som listar öppningsfraser med hög potential att lyckas ("Du har fina kläder" har hög potential enligt undersökningar), och killarna som ägnar sig åt denna streetraggning kallas nanpashi.
Shibuya är så klart centrum för Tokyos nampa-aktiviteter, och på helgerna flockar hopfulla killar till gatorna runt shoppingparadiset Shibuya 109 för att nampa tjejer. I Shibuya ligger också kärlekshotelltäta Love Hotel Hill - vilken slump!

I alla fall, jag tror banne mig att jag, en gaijin, blev nampad i Shibuya igår! En typisk Shibuyastylad kille (spretfrissa, spetsiga boots, docksöt) dök upp bakom mig (mitt mörka, raka hår är lite förrädiskt) och började snacka loss som SATAN. Jag uppfattade inte många ord, men "denwa" snappade jag minsann upp. Hohoho, jag har härmed gjort min debut bland Shibuyas nanpashi. Undrar om han hade siktat in sig på att plocka med mig på middag, izakaya, karaoke och slutligen lovehotel... Stackars, han måste blivit helt skärrad när jag vände mig om och avslöjade ett par skandinaviskt blå ögon. Fast nanpashi-grabbarna är målmedvetna - nappar inte Dam Ett så kör de vidare med samma taktik på Dam Två, och så fortsätter det tills the deal is sealed.

Känns som att jag i och med denna exponering för nampa kommit ännu ett litet pyttesteg närmare kulturen i mitt nya hemland. Mycket nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha va kul, så mycket roliga grejer de har för sig där, skulle verkligen vilja åka till Japan!