tisdag 22 april 2008

Sen rapport från helgen


Jag har känt mig lite krasslig senaste veckan (kan vara postsemesterblues), så blev inga vilda utsvävningar i helgen, men lite svävningar blev det allt.

FREDAG
På invigning av Orrefors nya flagskeppsbutik nära Ginza. Stort pådrag med svenska handelsministern, diverse designprofiler, ambassadsfolk och Efva & Eva (Efva Attling har gjort två glaskollektioner för Orrefors). Svenska glaskonstnären Åsa Jungnelius var där och visade upp sina maffiga nagellacksskulpturer, uppföljare till förra årets läppstiftsskulpturer. Riktigt läckra, såna hade jag velat pynta mitt och Beats hem med. Nagellack och läppstigt ûberall, yes pliis.
Efter snikigt många glas champagne och finvin och canapéer med skandinavisk touch loggade jag och Beats ut och gick till restaurang Cita-Cita. Vi inledde med mango-Frozen Margaritas och körde sedan in halva menyn, typ thainudelsallad, dumplings,papayasallad, någon tofugrej och lite annat så kallat "asian fusion"-käk. Sedan tunnelbanan hem och däckade av mättnad.

LÖRDAG
Gick upp tidigt och satte smeten till våra traditionsenliga American pancakes på svällning. Jag har för mig att jag sett någon tv-kock göra så. Någon timme senare gick vi upp och åt delikatesserna. Jag gör dem alltid på bovete, så de är nyttiga och innehåller inget gluten (jag har en obekräftad intolerans, ligger visst precis på gränsvärdet). Dessutom öser jag kanel i smeten, det gör det extra jamigt.
Sedan långpromenerade vi genom Ebisu till Hiroo för några mögliga vuxenärenden, bland annat inköp av omelettpanna och grönsaksskalare. På vägen förbi Smooch i Ebisu och dricka smoothiesarna från himmelriket (hallon/ananas till mig, och banan/jordnötssmör/cookiecrunch till karln).
Efter inköpet av omelettpanna (typ ministekpanna med lock så man kan vända den på spisen) hem och sova. Vi kan vara så bedrövligt lata, jag och Beats.

Aftonen inleddes med supé på suveräna Beacon i Aoyama (bilden ovan). Det är bar och restaurang i ett, och stylish utan att kännas minsta stelt. Stimmigt, snyggt och godaste maten jag vet i Tokyo just nu. Jag bara MÅSTE matporra lite! Till förrätt lyxade jag på grillade jätteräkor (typ 15 cm långa, inget skämt!) med chilispetsad mangosalsa, och Beats tog en Ceasarsallad. Sedan slog vi på stora fisktrumman och drog in snabbgrillad tonfisk med körsbärstomatkompott (jag) och grillad svärdfisk med citronrisotto (herren). Gillar man grillad mat är Beacon svårt att knäcka.
Sedan mötte vi upp lite kompisar på Karakoe Kan i Shibuya (japp, L.I.T-karaokeklubben) och drog några favoriter. Bland annat gjorde jag och Beats paradnumret, duett på Foreigner's I wanna know what love is. Sååå ostigt!

SÖNDAG
Pannkakor och garderobsrensning (är supermeckigt med välgörenhetsaffärer här, så slängde FYRA vinterjackor. Aj). Fönstershopping i Shibuya. Invigning av omelettpannan (använde för lite fett och allt blev typ svarta scrambled eggs). Såg Fjärlien i glaskupan, och jag, min ytliga människa, var så besviken att det inte var mer klipp från Bauby's glammiga tid på franska ELLE.

Ingen milstolpe i livet, men en trevlig liten helg i tvåsamhetens (och eh... ätandets) tecken.

Nu ner till frisören på hörnet och hämta nyklippt make. Jag har ALLTID ångest när han är hos frissan att det ska bli för kort, typ crewcut. Har mer ångest för Beats hår än mitt eget nästan. Märkligt.

Och jobbintervjun... Den kändes jättebra! Men jag vågar aldrig hoppas, så säger inget mer än att det verkar såååå roligt och att jag kommer bli jätteledsen om det inte blir något av.

Inga kommentarer: