onsdag 23 april 2008

Mina bästa japanska beautyfoods



Ni som följer bloggen vet att jag är besatt av att fixa med min hud. Jag peelar, krämar, maskerar och är beredd att testa ALLT i jakten på porslinshuden. Jag har ju utkämpat strider mot extremt torr hud och atopiska eksem sedan urminnes tider (med en kort respit under tonårens finnperiod), och blir lätt röd, flammig och fnasig. Huden kan vara okej, men så vaknar jag upp en morgon och möter en skräckfigur i spegln. Det behövs väldigt lite för att trigga igång den latenta ilska som konstant ruvar under min hy.

Men, sedan vi flyttade till Japan har dessa mornar blivit allt färre, och detta trots att jag konstant vistas i aircondition, rökiga lokaler (i Japan är rökförbud sååå inte på tapeten) och både dricker mer vuxendricka och puffar fler cigaretter än när vi bodde i Sverige. Det är ganska intrigerande tycker jag.
Vattnet i Tokyo och fukten i luften sägs vara en dröm för huden, men jag tror framförallt att det är japanskornas diet som gjort dem till en jättelik armé porslinshyade dollys. Just det - de har perfekt petita kroppar också.

Här är maten som jag är säker på gör underverk för huden, håret och midjemåttet.

EDAMAME (SOJABÖNOR)
Detta är THE superfood. Proppad med protein och aminosyror, och laddad med antioxidanter som håller huden ung och smärt! Under hela sommarhalvåret är detta Japans främsta ölsnacks (och öl har massa bra B-vitamin för hud och hår!). Jag beställer alltid flera skålar när vi är på izakaya.

SOBANUDLAR
Gjorda på bovete, så massor av protein och grejer som boostar huden. Beställer man varma, kakesoba, är dessutom buljongen (soja, dashi mm) full av mineraler och vitaminer. Toppa med förbränningshöjande chili eller wasabi, och vi är hemma!

SOJAMJÖLK
Jag tål inte laktos, men i Sverige åt jag ändå mejeriprodukter, fast med laktosen borta (typ allt från Valio). Här finns inte låglaktosprodukter, utan det blir sojaprodukter hela vägen. Varje dag får jag i mig 0,5-1 liter sojamjölk i lattes och cappucinos, och det känns supernyttigt. Jag tror att min kropp reagerade på komjölk, även om det var låglaktos, för detta är den största dietskillnaden från Sverigetiden. Innan hade jag knotter och arga eksem i alla böjveck (och jag är VUXEN! Hur deppigt är det??), men idag nada. Allt från soja, förutom tungt saltad sojasås, är godsend om man vill boosta huden. Så säger japanskorna, och så säger jag!

MISOSOPPA
Japanska popstjärnor åker aldrig på turné utan att ha med tillräckligt med instant misosoppa för åtminstone en stor skål om dagen. Japanerna äter misosoppa till frukost, och ofta som sidekick till lunch och middag också. Tjejerna jag pratat med SVÄR att detta håller huden i topptrim. Dessutom är tofun och algerna som guppar runt i soppan överjordiskt nyttigt och får dig att leva till typ hundra. Återigen är det den magiska sojabönan som spökar i form av miso och tofu.

SESAMFRÖN
Jag äter ofta brunt ris till lunch, och många ställen serverar ett slags sesamsalt till. Det är malna sesamfrön och grovt salt, och fyllt av goodies. Sesam är som små bomber av mineraler, vitaminer, protein och bra fetter. Panera lax eller tonfisk i sesamfrön! Strö det över sallader! Snacksa japanska riskex med sesam (Renée Voltaire gör grymma, svarta sesamkex). Och häll lite sesamolja i woken mot sluten av tillagningen (ska inte bli varmt) eller i dressingen. Huden och håret blir helt till sig, lovar! Sesamoljan är också hemligheten bakom varför man inte blir fet av tempura, trots att det är friterat.

TEMPEH
Ännu en variant av sojabönor, denna gången jästa. Jag käkar grillad tempeh med misodressing och brunt ris minst en gång varje vecka (på Brown Rice Café). Det är som små mirakelbiffar, och dessutom beroendeframkallande gott.

*Hjälp, nu är det jordbävning!*

FISK
Detta är verkligen stapelvaran i det japanska köket, och vi kan alla vid det här laget hypen kring omega-3 och fettsyror som gör oss både vackra, smala och smarta. Och rå fisk bara MÅSTE ju vara det ultimata! Fet fisk ger mer lyster åt huden än alla mirakelcrèmer tillsammans.

BRUNT RIS
Jag skulle aldrig klara mig utan rejäla kolhydrater, det är ju det som ger energi goddammit. Brunt ris, genmai, eller "multigrain" är mycket poppis bland Tokyos skönhetsdrottningar. Mängder av B-vitamin, som är nyckeln till hud, hår och naglar i toppskick. Dessutom motverkar det cancer och sänker kolesterol.

PICKLES
Mjölksyrade grönsaker till maten gör att blodsockernivåerna går upp långsammare, och det innebär på sikt mindre rynkor och celluliter, tjoho! Dessutom grymt gott. Jag vräker alltid på extra picklad ingefära till sushin och känner hur sundheten bara spritter runt!

MEN, största beautyfoodstrenden just nu är en hype jag inte kan haka på fullt ut. Det är nämligen att käka mat med mycket KOLLAGEN, och det innebär ofta kött kött kött.
Många restauranger har särskilda beauty menus med kollagenmat, och tjejerna svär att det gör underverk med huden. De mest extrema äter grejer som sköldpadda och grisfötter, men kyckling och annat svennekött räcker också långt. Inta dock alltid med vitamin C för maxad effekt! En mixad sallad med paprika och annat färgglatt gör tricket. Kollagen är för övrigt syrorna vi har naturligt i huden som håller den slät och smidig, men det minskar när vi blir äldre och då kommer rynkorna. Kollagen finns också i hälsodrycker, yoghurt, kakor och typ allt annat man kan tänkas berika.

Så klart är frukt och grönsaker också superviktigt, men det har jag alltid ätit mycket av, och där är nog svenskar bättre än japaner. Så dyrt här!
Det är framförallt sojabönan och mer fisk som kommit in i mitt liv sedan jag blev hobbyjapan. Och soba - skulle kunna slurpa nudlar varje dag.

Så, nu vet ni tricksen. In kom den japanska maten och ut åkte hydrokortisonen! Skål!

1 kommentar:

Erik sa...

Något säger mig att ramen kan vara undantaget som bekräftar regeln. Har aldrig hört något om vitt mjöls undergörande effekter på något. :-)