tisdag 15 april 2008

Lunch med Efva och Eva


Efva Attling är i Tokyo för att vara med på invigningen av Orrefors nya shop-in-shop på ett varuhus. Hennes glaskollektioner för Orrefors, Amor Vincit Omnia ("Kärleken övervinner allt") och Endless (med en evighetsring inkapslad i glaset UTAN några bubblor runtomkring!), gör härmed sitt intåg på den japanska marknaden, och då framförallt bröllopsmarknaden. Och den, mina vänner, är big in Japan på allvar. Det är fantastiska skapelser som jag gärna skulle duka bordet med den dag mitt och Beats stora, "riktiga" bröllop går av stapeln (hörni, jag nöjer mig väl inte med en spontanvigsel i Köpenhamns rådhus, prinsessbröllop ska det va! Vi får deala upp våra löner lite först bara...)

I alla fall, jag och Efva har haft lite kontakt tidigare efter ihoppussling av en gemensam bekant på Tiger, och idag fick vi äntligen till en lunch efter att ha stupat på mållinjen tidigare pga influensa o dyl. När jag pratade med Efva i morse och kollade vad för slags käk de var sugna på hördes Eva önska "friterat fläskkött" (aka tonkatsu) i bakgrunden. Veggo som jag är har jag aldrig smakat denna krispiga, japanska specialitet, men det sägs att Maisen i Harajuku gör stans bästa tonkatsu, som de serverar med husets hemliga sås. Så till Maisen begav vi oss, och de fick mumsa friterat fläskkött (haha, låter så osmarrigt, men alla som smakar älskar det) och jag en tallrik sobanudlar med chili, vårlök, sojasås och wasabi. Älskar soba, det är min comfortfood när jag är i Japan.

Var supertrevlig lunch och spännande att höra lite om planerna för Efva Attling (varumärket och personen) i Japan. Man blir ju lite patriot när man bor så här på andra sidan jorden, och det känns nästan som en personlig triumf när något svenskt blir poppis här, särskit sånt som man själv tycker är bra. Är för övrigt allmän Sverigefeber i stan just nu. Statsministern med fru är ju på ingång, och Mando Diao är här för att uppträda på någon utomhusfestival (tror jag). Heja Sverige!

Pratade för övrigt med mamma senare under eftermiddagen som ivrigt frågar: "Sa du till Efva att jag ÄLSKAR hennes smycken?!?". Nej, det gjorde jag inte, så skriver det här istället. Att pappa ville att jag skulle framföra att han en gång sett dem på hotell Oriental i Bangkok och en gång i Phuket känns dock mest bara stalker...

Inga kommentarer: