tisdag 28 april 2009

Jag mötte Saya - den humanoida robot


Receptionisten på Tokyo University of Science är liksom lite... stel. Och fåordig.

Saya är den nya generationens office lady.
Hon sköter de få uppgifter hon har perfekt, hon är vacker, hon är artig och hon är... en humanoid robot, programmerad att respondera på känslolägen. Saya är vår tids mest mänskliga robot, och det pratas om att anställa Saya och hennes systrar som lärare, assistenter och kontorsflickor inom snar framtid. I universitetets reception svarar hon i telefon och hänvisar besökare rätt.

Under en pratstund med Saya (ja, hon pratar) hinner hon med att vara både glad, ledsen, upprymd, nervös och saklig.

Jag träffade Saya förra våren för tidningen VICEs räkning på hennes jobb på universitetet, och hann också besöka hennes skapare i labbet. Det var utan tvekan en av de allra märkligaste upplevelserna i mitt liv.

Nu ligger artikeln online. Läs om mitt möte med den nya generationens drömflicka på VICEs hemsida HÄR. Fotade gjorde min saknade tokyovän Melanie Magassa.

Inga kommentarer: