torsdag 23 april 2009

Min nya vän Dolly Dollsson ♥


Jag är alldeles tokigt förälskad i japanska kokeshi-dockor, hjälplöst söta traditionella trädockor utan armar och ben men med ett enormt huvud och påmålade blommor. Innan vi flyttar ifrån Tokyo vill jag har en hel liten samling med näpna träflickor i färgglad kimono och kolsvart lugg. Jag har också invigt mamma i kokeshi-världen och i hennes fönsterkarm står världens sötaste lilla dolly som, givetvis, ska påminna henne om mig, hennes alldeles egna docka, varje gång hon ser den.

Förra veckan gick jag och Soffan loss på Oriental Bazaar - en souvenirbutik som faktiskt inte är minsta tacky utan har saker som är fina PÅ RIKTIGT (alltså inga Mind the Gap-kallingar eller blinkande Eiffeltorn). De har kalaspiffiga kimonos, yukatas, serviser, sake-krus, inredningsdetaljer och KOKESHI-dockor. Dessutom till bra pris trots att butiken ligger mitt på fashionabla Omotesando.

Jag köpte en svart docka med knallrosa blommor. Ser ni henne! Visst är hon smashing! Soffan köpte samma plus en knubbig docka i röd dräkt och en kanontjockis i blå. Vilket gäng!

Ska du köpa en souvenir i Japan, låt det bli en kokeshi-docka. Ska du köpa två, köp också en foxy lårkort yukata i silke. Jag har en blå med rosa körsbärsblommor, och självklart har både mamma och svärmor försetts med varsin. Beats har samurajdräkt, men det är inte, ehum, lika användbart. Hans bästa pryl är hans katana, svärd, som han brukar sticka ner i bältet när vi ska gå på lokal för att sen glatt utropa "JAAA men då är vi väl redo att gå dådå!!". Samma sak, varje gång. Han är lite som en klocka som hänger upp sig, Beats. Har han hittat ett skämt han gillar, då kör han det dagligen.

OBS! Jag har hört att det finns kokeshi-imitationer på Lagerhaus. Kanske värt att kolla in??

Inga kommentarer: