tisdag 21 april 2009

Smygtitt på shu uemura TSUSHIN


Idag mina vänner är det dags att kika in bakom kulissen i Maria Ahlgrens vardagsliv! Eller jobbliv ska man kanske säga, min vardag dokumenterar jag ju jämt. Det är ju viktigt att ni får en känsla för vad jag pysslar med hela dagarna här borta! Samt att jag tvättar bort den där olyckliga lilla lyxhustrustämpeln som jag så oförsiktigt drog över mig på min gamla blogg... Tyckte det lät festligt, men nu vet jag inte vari det festliga ligger i att måla upp sig som någon som lever på sin karlslok och bara shoppar och minglar dagarna i ända.

Jaja, tillbaka till ämnet!
Som ni vet har jag de senaste veckorna jobbat med att producera shu uemura's internationella newsletter som åker ut i pdf-form till alla som jobbar med shu uemura/L'Oréal Luxury Cosmetics i världen. Tanken är att disha de senaste mode- och skönhetsnyheterna och trenderna från Tokyo. Min sektion heter Tokyo Eye on Beauty och är tio sidor hardcore japansk fåfänga.

Överst får ni se ett litet minismakprov ur TSUSHIN, som bladet heter. I detta numret intervjuade jag skönhetchefen, Aya Aso, på Vogue Nippon samt shu uemura's chief make-up artist Yuji Asano, rapporterade om nageltrender och senaste stylingfavoriterna i Harajuku, testade kollagenmat för bättre hy, kollade in nya trenden att applicera bladguld i konstnärliga mönster på huden och mycket mycket mer. Jag fick till och med in en blänkare om nya killtrenden att bära högklackade damboots.

För mode och trender inom den japanska popkulturen står fantastiska Tiffany Godoy, en amerikansk modejournalist och kreativ bulldozer som bott i Japan i över tio år och rapporterat för toppspelare som NY Times, Vogue och Studio Voice, plus författat omtalade modeboken Harajuku Style Deficit Disorder. Det är liiiiiite prestationsångest att dela redaktörstjänsten med en supermadame som Tiffany, min meritruta är ju, eeh, lite mer modest än hennes, men mest gottar jag mig i att shu uemura-folket tycker att vi är en bra kombo.

Förutom att snickra TSUSHIN så har jag landat några sjukt skojiga jobb för svenska glossymagasin samt är väldigt nära att skriva kontrakt som fast tokyokorre för en tidning jag är en stor FAN av! Snart får ni veta, förstår ju att ni bänder er baklänges av nyfikenhet, hoho!

Ja, och så gör jag ju radio såklart. Jag och farbror Kong. Det är tamejfan den galnaste att göra radio med skräniga amerikaner. "Yeah yeah yeah, check out, AWESOME, coming up, AWESOME yeah yeah yeah!".
Testa det en dag, darlings of mine!

Lyxhustru, my a**.

Inga kommentarer: