onsdag 9 januari 2008

Första dagen i Tokyo

Skolan började med att jag satt en timme i fel klass och det blev full uppståndelse bland förvirrade fröknar på rasten. Min nya klass verkar i alla fall okej - två koreaner, en tjej från Mali, två mycket intellektuella ynglingar från USA, en italienare och så jag och en annan svensson.

Efter skolan lunch som blev 7-timmarsfika med Martin. Hade sådan jobbångest efter semestern att jag liksom inte kunde med att gå hem till den lilla lägenheten med den stora datorn, och det är ju så trevligt att catcha upp över alldeles för många sojalatte!

Sedan en sväng in på UT, Uniqlo's yngre och hippare linje, för att kolla jeans, och det måste varit en felmärkning i farten för jag fick på mig jeans i storlek 24 (nej, det är inte möjligt att det stämmer, var nog 7 senast jag hade den sizen).
Därefter matshopping, har mycket grandiosa planer på att bli mästerkock på thaimat, sedan hem och skicka bilder till DN Resor, men såklart bråkade ftp-uppkopplingen. Blir galen på det satans programmet.

Vid halv nio kom underbara C hem med fyra tjusiga flaskor vin med motiveringen att jag har ju lovat att "stå för käket så då får ju han stå för SPÅNKEN (!!)". Så nu har jag fyra middagar framför mig att briljera på för att matcha de fina vinerna. Har handlat tusen flaskor tamarind, fisksås, chilisås och halva kryddhyllan. Först ut blir fisk ångad med lime/vitlöks/chilisås toppat med massa koriander. I morgon ska jag till en thaitant i Shin-Okubo och försöka spåra en grön papaya. Jag och mannen är helt besatta av thaimat, det käkas papayasallader, tom yam-grytor och grillade korianderfiskar som om det vore sista måltiden.

Nu sitter jag nyduschad och nyhårinpackad iförd min nya Kitty-hemmadress som jag fick i julklapp av mamma (se bild - är man hemmafru i Japan är hemmadräkt ett måste!).


Fick nu mail att bilderna har nått Stockholm, tack teknik. Laddar även upp för i morgon då jag ska INTERVJUA EN ROBOT för Vice. Melanie har redan plåtat henne (den?) och den är riktigt weird...

Nu mot bädden och en av mina tusen julklappsdeckare. Älskar mina deckare mer än livet självt. Läste ut Camilla Läckbergs Tyskungen på två dagar, som vanligt är Camillas böcker så omöjliga att lägga ner. Det är Camilla och Stieg som är mina hjältar.
Jag + thaimat & deckare & hemmadräkter & min fina kille = santast.

Inga kommentarer: