tisdag 22 januari 2008

Hostboy chic, ero-kawaii och ero-kakkoi - streetwear hämtar inspiration, bokstavligen, på gatan...



Prenumererar på ett tokyobaserat streetmodenyhetsbrev, och idag kom som vanligt ett brev med en massa kanji som jag fattar nada av. Men det brukar finnas roliga länkar. Klickar in mig, och hamnar på HostKnuckle, som verkar vara ett magasin för hostar, alltså de små popstarsstylade köpepojkarna som underhåller damer med cash i red light-distriktet, och som blivit trendsättande för killar också utanför den "flytande världen". OK, tänker jag, det är väl ändå en slags streetstyle. Det är ofattbart fult, men visst, halva Shibuya ser ut som om de chargade tvåtusen i timman för att se söta ut och spilla komplimanger och skumpa.
Jag kollade runt inne på HostKnuckle lite, och det enda jag hittar är olika länkar in till host- och hostessklubbar. Just nu surfar jag mellan klubb French Kiss och Club Eden och kollar deras menyer av killar.

Nu är det officiellt - sexindustrin har blivit så rumsren och o-tabu i Japan att det nu klassas som en egen subkultur att stoppa in på modekartan.

För övrigt är tonårsstilen som alla vill ha just nu ero-kakkoi (erotica-cool) alternativt ero-kawaii (erotica-gullig), och alla brudar har hotpants, lårhöga stövlar och solbränna trots att det är nästan minusgrader. Så ja, att vara sexkitten är nog ett mode i sin egen rätt. Fast tjejernas största idoler är faktiskt artister, om än i gränslandet utvikningsbrudar/sångerskor. Här är den just nu antagligen största - Double - men hon har ju samma styling som amerikanska popstars haft sedan för alltid, så inget nytt under solen mer än japanska namn som låter coola och nya.


Killarnas stilikoner ÄR ju toyboys på riktigt, och DET är spännande på riktigt!

Inga kommentarer: