fredag 18 januari 2008

Vinterrea! Vinterrea! Vinterdepression!

Nu är det rea och butikerna och varuhusen svämmar över med fantastiska varor med petite prislapp. Rea i Japan har få likheter med reorna hemma - allt hänger lika prydligt och koordinerat som vanligt och det finns varken fyndkorgar eller drivor av nertrampade klädtrasor på golvet. Och som alltid är japanerna uppfostrade och timida och skulle aldrig komma på tanken att blodtörstigt riva runt i reahyllorna på vikingamanér.
Det roligaste är att även alla de tjusiga butikerna har halva priset, så man kan för första gången någonsin eventuellt dra fram kreditkortet inne hos Chloé, Marc och gänget. Och det var precis vad som var på väg att hända häromdagen när dessa ljuvliga skapelser från Chloé stod mitt framför nosen på mig nedsatta till halva.

Jag har spanat på dem sedan de landade i butik för flera månader sedan, men att handla skor för sjutusen är tyvärr ingen verklighet för mig. Men mitt namn står på dem, de är så himla jag, och så står de där och kråmar sig för mig och bjuder ut sig för 3500 kronor mindre än vanligt. Allt vore frid och fröjd om det inte vore för mina europeiska kanotfötter. Jag ligger precis över en 38:a, och brukar ofta få gå på 39:orna, och att handla skor för mig i Japan är kört. Det är ovanligt att större storlekar än 37 finns i lager, även om internationella märken kan sträcka sig till 38, men aldrig mer (förutom typ Zara och Mango, de tar in upp till 40 och har antagligen genom det säkrat hela expatcommunityn). Och även om foten gick ner så fan heller att jag köper skor för 3500 spänn om de inte tål att dansas i en hel natt. Blir så himla ledsen. Varför?? Det handlar om ett par millimeter, främst på bredden. Kunde jag inte fått söta små japanska ballerinafötter? Var jag tvungen att bli en råbarkad skandinav? Hatar att alltid känns mig som värsta brotterskan!! Kläder är som tur är inga problem - än. Några påsar Karamellkungen och all shopping är i farozonen - spränger man 34/36-gränsen blir urvalet plötsligt mycket limiterat. Min längd kan vara problem (169) med för korta ärmar och så, men omkretsen brukar funka, ofta tack vare det japanska oversizemodet. Tack gode gud för det, annars skulle jag aldrig lämna lägenheten av depression.

Det var i alla fall för sorgligt med skorna, och detta kommer bli en sån där grej som kommer ta månader att smälta. Men för att plåstra såren tänkte jag beställa dessa darlings från TopShop (för de finns ju inte på Toppan Tokyo, här är bara fula grejer). De är också jättefina.

Nu på med en annan möglig gammal TopShop-stövel och traska till skolan.

Inga kommentarer: