onsdag 23 januari 2008

Japanernas känsla för färg och form

För att spinna vidare lite på inlägget nedan och varför japanska grejer jämt är mest jagade på nätets auktionssajter - undrar varför just grejer från Japan fått sådan kultstatus? Jag är ju den första på att skriva under på att allt som har sitt ursprung i Japan känns extra frestande, men jag kan inte riktigt förklara varför. Kanske är det att förpackningarna är så mycket snyggare med sina kanjis, att japanerna är mer djärva och kitschiga i sina formgivarval eller att allt låter mycket fräsigare på japanska? Något är det i alla fall som får hjärtat att sjunga.

När jag och Jenny gjorde Starlet låg det japanska, übertjejiga och kitschiga ofta och inspirerade i bakhuvudet. Gulligt! Girlie! Rosa! Glitter! Pow-wow-stök! Färg färg färg! Retro-kitsch! Rubriker på sniskan! Stjärnregn och fluff! Starlet var Sveriges mest kawaii tidning utan tvekan, så söt den var! Som en tidning i en purikura-fotomaskin!

Här är några av de allra finaste omslaget jag tycker Jenny gjorde och några fina japanska teenmags. Rosa kommer alltid regera färgkartan!



Och så favorit i repris - min bästa purikurabild av min och Chris Beats familj. Jag MÅSTE frakta med mig en purikura-automat hem den dag vi lämnar Tokyo!

4 kommentarer:

Elin sa...

Åhhh. Allt är så fint på din blog! Vi har precis flyttat till Indien och jag kan med sanning säga att att känslan för färg och form är obefintlig. Jag försökte kolla din mailadress. Vi platerar ett Tokyobesök och det vore kul att ses lite!
Kolla gärna in på min blogg

elinbanan.blogspot.com

Kram

Anonym sa...

Råkade på den här otroligt majestätiska bloggen när jag struntsurfade lite och tänkte fråga vilken skola du går på i Japan?

Jag och några vänner har nämligen planer på att bege oss tillbaka för att studera i 2 års tid.

Alla tips och tricks är välkomna :)

Maria sa...

Hej!!
Jag pluggar på KAI Language School, fulltid 20 h/veckan. Verkligen jättebra och kul!!! Och man kan söka csn :)

Anonym sa...

På tal om Starlet så suger den tidingen nu med tilde förling ,som redaktör, usch !!!!!! gammla starlet tillbaka !!