fredag 19 december 2008

Dagen från helvetet - en never-ending story...



Klockan är halv ett på natten. Jag sitter och sliter mitt hår (det PERMANENTADE och numera kortklippta) över några texter jag gjort på uppdrag av ett japanskt pr-företag. Jag fick se versionen de lämnat till art directorn och det är inte längre en text jag vill kännas vid. Någon har MÖRDAT texten. Den som har redigerat har INGEN kontroll på engelskans stavning och grammatik och nu är tiotalet meningar JAPANISERADE, och alla som någon gång kommit i kontakt med "engrishu" vet precis vad jag menar... Orkar inte ens förklara, men japaner har sin egen version av engelska och nu har denna STYGGELSE smugit sig in i min text. Det kan vara charmigt med japaniserad engelska, som när man ska beställa "omelet that the cheese entered" eller "a bread of a happy being feelings", men i såna här sammanhang är det inte det minsta sött. Hör ni det, INTE KAWAII!!!

Så här ser numera textstrukturen till denna kampanj, som ska gå i TJUGO LÄNDER, ut – fem meningar "riktig", proper, megakontrollerad engelska (jag), sedan en mening menlös flummig diffus japan-engelska där ord flyter runt utan innehåll. Det är Jekyll och Hyde i textform. Det låter som en sån där text som man gjorde med kompisarna när man var liten, där man skrev en mening var på en lapp som man vek ner för att inte kunna se vad de andra skrivit. Sedan vecklade man ut, läste högt och fnissade gott åt det tokiga resultatet.

Ibland måste man klippa texter alternativt lägga till några ord för att det ska passa in i layouten och så vidare, men de kan för faaaaaaaaaaaan inte låta en person som inte ens verka kunna ABC gå loss i dokumenten. Det är kaos och katastrof och i övermorgon går mitt plan mot Sverige. Fy fan vilken dag.

Och du, min hämningslösa härmapa ute i bloggsfären, om jag så mycket ser ETT till inlägg som känns lite väl bekant eller EN TILL bild av välkänd karaktär så ska du veta att jag vet var du bor. Och jag kommer inte komma med choklad... Du ser min sinnestämning i bilden överst.

Snälla söta fina bloggläsare, muntra upp ett sjunket skepp. Berätta om något roligt. Vad bjuder fredagskvällen på?


Love love och godnatt från Maria som sitter i TOKYO och har universums tråkigaste fredagskväll

Inga kommentarer: