söndag 21 december 2008

From 15G with Love


Dags för traditionell rapportering från planet! Just nu befinner jag och Beats oss någonstans över ryska uralbergen. Beats sover som en stock efter att ha härjat som en vilde ett par timmar (han åt dubbla desserter och blev sockerspeedad och höll igång som ett helt dagis), och jag är som alltid sömnlös. För att slå ihjäl tiden har jag läst en OK! med två extra bilagor (bantningshemlisar och USA-gossip), VOGUE, Tatler och typ tusen andra tidningar, samt köpt halva flightshopen. Slog till på Guerlain’s dubbelmascara, Guerlain 2, som lovar att vara ett ”weapon of seduction”, och det kan väl passa bra så här i juletider. Sedan blev det ju en candybox, den moderna versionen av Fraktlåda. På Narita gicks det även loss på MAC (Studio Fix Fluid i NC25, always forever) och hos Anna Sui, som hade en metallnagelfil med inristade rosor och tjusig, snirkligt handtag i gothiskt svart.

På tidningshyllan utanför toaletterna här på planet finns två tidningar med stora artiklar jag författat – DV MAN och RES. Känns lite konstigt att det där man suttit och pillat med på sin kammare i Sakuragaoka plötsligt är stoff som varenda SAS-resenär kan ta med sig och döda tid med. Många är säkert extra taggade på tokyoläsning efter att ha varit på visit i Japan. Ibland träffar jag folk som följt mina guider, och jag blir så galet glad samtidigt som jag rodnar ner i fotsulorna. Det tokigaste är när man SER någon i full färd att läsa en artikel signerad Maria Ahlgren. Då känner jag mig nästan som en kändis. Eller nä, det gör jag förstås inte, kändis är att ta i. Men lite OFFENTLIG känner jag mig.

Toaletterna ja… Dom har jag i vanlig ordning hängt halva resan på. Jag hinkar vatten som en besatt varje gång jag flyger och hinner knappt böka ner mig i sätet innan det är dags att kissa igen. Borde skaffa en slags flygblöja. Gillar inte att tjejer och killar går på samma toa, har tvångstankar att det är spår av snoppar på handtagen och kranen. Tänk alla som håller i slangen och sedan grejar runt där inne, uuuh!

Jahajaha… Annars då? Jag har sett en asdålig film, Miss Petticoat eller något sånt hette den. Inget roligt alls i filmlistan – Mr & Mrs Smith, någon kinesisk film, A Fish Called Wanda, Ghost Town och lite tecknat. Men när vi reser tillbaka till Tokyo om två veckor blir det både Mamma Mia och WALL-E!

Beats hade laptoppen full av Southpark och har suttit och flinat för sig själv i timmar. Innan dess, precis efter att han mumsat i sig två cheesecakes trots sin extrema sockerkänslighet, var det total kalabalik i lådan när han plockade fram sin inre INGENJÖR och skulle mecka med mitt fotstöd. Jag var mitt inne i en spännande artikel i OK! om Kerry Katona och ville INTE bli störd, men Beats var i full gas och hissade upp och ner mina fötter och tryckte på alla knappar som finns i armstödet. Jag fälldes bak och fram och upp och ner och Beats jublade över den avancerade stolstekniken tills jag satte ner foten och skrek att ”Nu får det för tusan vara lite LUGN här! Nu har vi haft ett satans spektakel här på rad 15 i en halvtimma, nu SOVER DU!”. Och det gör han alltså nu, min lilla prins. Beats är lite som en hund – han är alldeles uppskruvad och stojig och sedan poff! tar energin slut och han däckar. För att sedan vakna med ett ryck och vara igång igen. Han kan verka lugn, men inne i den där mannen lurar en best. Fast en söt best!

Snart är vi över Moskva. Och om två och en halv timme får jag krama min lilla Mammi som hämtar oss i Köpenhamn. Så konstigt det där – frukost i Tokyo och kvällsmat i mammas lya i Malmö. Helena och Tim har glöggfest i afton och mina käraste flickor kommer vara där, men man brukar inte vara helt vid sina sinnes fulla efter en sån här dag så får se om jag lyckas masa mig bort. Tjejerna vill jag ju träffa och då gör det ingen att man är flygful och wacko i huvudet, men DE andra gästerna, särskilt såna man aldrig träffat förr, känns det lite jobbigt att bekanta sig med i det här skicket. Blir nog en dusch, en ansiktsmask (återfuktande från L’Occitane), lite hembakat bröd, uppackning och sedan sängen. Stackars mamsen får flytta ut från sitt sovrum och in i gästrummet när jag och Beats rasar in… Nästa vecka flyttar vi till pappa, och då lär det väl bli huggsexa bland oss hemvändande barn om vem som ska ha LYXIGA gästrummet med DUBBELSÄNG och egen teve (jag och pappa inredde i somras).

Näpp, då var det dags för en runda till damernas. Och så måste jag kolla om något lånat tidningarna med mina små alster…

Love love,
Från Maria mitt i luften

Inga kommentarer: