tisdag 16 december 2008

Så... Varför var jag arg i fredags?




Jag har PERMANENTAT mig förstår ni. Ja visst, nu går skam på torra land och fan är på väggen och satan vet allt.
I fredags gick jag till salong Sinden i Harajuku och bad om "soft waves - rock'n'roll chic but not tight curls like Shibuya girl. Please make beachy and sexy". På grund av den ständigt närvarande SPRÅKBARRIÄREN hörde nog bara frisören ROCK'N'ROLL ("lockandlollu") för två timmar senare kom jag ut med pudelkrus.

Detta är det VÄRSTA - bara den gången när en japansk frisörstudent på Vidal Sassoon i London stubbade mig men lämnade en rakt utstående kepsformad lugg har det varit jävligare (japp, språkbarriär även då). Och detta inför julen och allt... Det är första gången jag tänker att det nästan är lite tur att farmor inte längre ser ordentligt. Jag ser ju ut som en djävulsdyrkare.

Mina "lösa vågar" är ett frissigt spektakel i samma skola som 80-talsjuckare som Slash och Brian May i Queen. Min familj bodde granne med Brian May och hans familj när vi bodd på Suffolk Road i Londonförorten Barnes i början av 80-talet. Brian brukade köra oss barn till skolan, och som fyraåring hängde jag med Freddie Mercury (gubbe i rolig mustasch). Jag mnns inte mycket men jag minns att jag tyckte att Brians hår såg så roligt ut - jättestort och krulliigt. Om jag skulle åka till Suffolk Road idag skulle grannskapet tro att det är den gode Brian som återvänt.

Ville ha - glansiga, sexiga, modelliga, lösa vågor
Fick - Matt, frissigt, burrigt pudelkrus
Ville bli: Gisele
Blev: Brian May, en brittisk rocklegend på 60+


Välkommen till en helt vanlig händelse i Maria Ahlgrens liv. Detta är INTE roligt och jag vill INTE se några hånfulla kommentarer. Jag krälar i ångest som det är. Helvetes jävla satans jävel... Idag är frisörskan ledig, men imorgon blir det krismöte på salongen. Har NÅGON av er erfarenhet av misslyckad permanent? Hur lång tid tar det att växa ut? Och vad gör man med frisset? Topparna spretar åt precis alla håll. HILFE BITTE!!!!!!

Mamma, pappa, Philip och Jonas - jag BER er. LJUG för mig, säg att det är fint. Att jag ser ljuv ut. Som en mörk Bardot. INGA gapskratt (okej, Phille????!!!). (Och INGET "vad var det vi sa, naturligt är bäst blablablabla...")

Inga kommentarer: