måndag 8 december 2008

Helg i seniorens tecken



Jag och Beats börjar logga ut. Gubben Beats har blivit S-formad i hållningen och Tant Jag läser hellre deckare i sängen än dricker vin på lokal. Även helgkvällar är vi gärna i bädden innan tolv. Vad hände? Mamma och pappa är fartigare än oss (pappa är nyfrälst yogabunny och mammi har skaffat cool sportbil och frän Xperia-telefon).
Vår helg gick helt i pensionärslunkens tecken, och mmmm vad det är härligt!
I fredags möttes vi upp i Ebisu efter jobbet och käkade italiensk galamiddag med pilgrimsmusslor och champagne på Medusa, en ny restaurang med dramainredning och perfekt dejtingmat som ostron och grillade skaldjur.
Lördagen bjöd på champagnebrunch på Grand Hyatt med Swedish Styles projektledare Caline, hennes Claes och deras ljuvliga bebis. Och vilken buffé! Beats var sockerchockad och asjobbig i timmar efter att ha gått bärsärk vid dessertbordet. Den mannen och stimuli som kaffe eller socker är kombinationen från helvetet.
På kvällen myspysade vi med svenskt godis och filmen Broken English av Zoe Cassavetes. Underbar indie-romcom som till och med gick hem hos min man som annars mest tycker om pistolvåld. Beats har för övrigt utökat vår redan löjligt omfattande teknikpark med en ny hårddisk som han döpt till PISTOL. I kid you not.
Igår, söndag, gick vi på svenska ambassadens julbazaar en kortis. Missade lotteriet och blev tjuriga. Beats hade hört rykte om att man kunde vinna en helg med en Porsche och hade laddat i två veckor.

Istället promenerade vi till Ginza och julhandlade. Gillar Ginza på söndagar när de stänger av för biltrafik och istället ställer ut uteserveringar och julgranar på avenyerna. Vi shoppade lite till våra mammisar och till min äldsta bror (Ja du, liten J, syster vill fylla ett misstänkt glapp i ungkarlslyan...). Beats provsatt en gul sportbil, tror det var Nissan. Det ansiktet skulle kunna vara posterbild för KONCENTRATION. Han provrattade, strök över spakarna och testkörde med ömhet bensinlocket. Sen åt vi sushi och misomarinerad torsk, min favorit, på något varuhus med en massa pensionärer på uppklädd söndagsshopping. Älskar alla små japanska tanter i kimono och nylagd frisyr!

Sen hem och äta pannkakor och se japansk förnedringsteve där någon stackars jävel som vanligt fick äta något konstigt inför en oooooooooh:ande publik. Sedan lite skype med mammi och sedan stup i säng med Hanteringen av odöda. Är sist i Sverige att säga det, men jag är besatt av John Ajvide! Tack svärmor för att du styrde in mig på det spåret trots min skepticism!

Japp, det var helgen. Mycket städad. Mycket vuxen. Mycket angenäm.

Inga kommentarer: