torsdag 11 december 2008

Q&A med Aya, skönhetschef på VOGUE NIPPON ♥




Här kommer svar på några av era skönhetsfrågor som jag tog med till fikan med Aya Aso, Beauty Director på japanska VOGUE. Vi hade inte så lång tid, och jag hade ju min intervju också, så kunde bara ta med en bråkdel. För att kompensera tänkte jag försöka svara på så många som möjligt av frågorna som inte kom med. Jag är ju inte skönhetsguru på Vogue, men jag kan minsann min hudvård och mitt smink!

JOSEFINE:
Kan man göra en aha-syra behandling om man vill försöka få en jämnare hudton efter att man haft några finnar förrut, eller är det inte att rekomendera om man vistas mycket ute under vintern? Kanske bättre att göra den under våren?

SVAR:
Aya är väldigt rädd om sin hy och menar att AHA är alldeles för starkt för hennes smak. Däremot går hon på ljusbehandlingar två gånger per år, samt behandlingar med Vitamin C. Kolla med din hudterapeut, han eller hon kan avgöra om din hy passar för AHA-behandling.

SOFIA:
Vad är det bästa man kan äta/dricka för att få bra hy och hår?


SVAR:
Ät mycket ångat ris, det innehåller mycket vatten och är lättsmält. Och rå mat som sashimi och råa grönsaker - de innehåller en massa bra enzymer! Men överdosera inte på fiber, anstränger man matsmältningssystemet kommer rynkorna tidigare.
Aya är en riktig te-fantast, och precis som många andra japanska tjejer svär hon vid gröna téer. Och så en beauty-shot då och då, alltså de små drycker som säljs på japanska drugstores med mängder av kollagen och andra hudboosters.
Kvällen efter vårt möte skulle Aya testa en beauty-meny på en japansk restaurang - däribland suppon, soppa gjord på sköldpadda. Det innehåller massvis med kollagen och sägs vara sanslöst bra för huden. Hajfena, som används mycket i det kinesiska köket, ska också göra underverk. Men gott låter det inte i åtminstone mina svenska öron (har ätit hajfena i Kina för tio år sedan och säger BLÄ)... Ångkokta grönsaker rekommenderar Aya annars, gärna till ris.
Annars är ju japanerna otroligt fästa vid sin fisk, sina sojaprodukter och sina sobanudlar när det kommer till jakten på fin hy!

PAULINA:
Bästa mascaran? :D


SVAR:
Aya älskar Lancômes mascaror, allra mest Virtous. MEN, hon applicerar Virtous med den vibrerande borsten som hör till Lancômes nya mascara Oscillation.

CARRO:
Bästa hårfrisörsalongen? (ange gärna namn på den hårstylist hon rekommenderar)
. Kan hon rekommendera en hudläkare i Tokyo vars specialitet är känslig hud-rosacea?

SVAR:
Frissan fixar Aya på Asia i Aoyama, runt hörnet från CitibankOmotesando. Bästa stylisten är enligt Aya ägaren Mr Tocky. "Han är hair otaku", säger hon, och det låter väl bra!
För hudproblem rekommenderar hon kliniken Aoyama Dermatological Clinic.

FRIDA:
Åh, jag har tusen frågor! Favoritprodukter som varje japanska har? Bästa ansiktskräm? Bästa skönhetstips?
Är superfascinerad av allt vad japan heter & då speciellt produkter som är omöjligt att få tag i hemma. Jag vill veta allt & lite till! Förresten, Maria, din blogg är super!

SVAR:
Tack säger jag (Maria) för berömmet!
Aya tipsar om att ALDRIG lämna hemmet utan hög solskyddsfaktor, inte ens på mulna dagar. Hon kör på SPF 50 i ansiktet. Och undvik att tvätta ansiktet med tvål på morgonen - använd hellre olja. Hennes favorit är Shu Uemura Cleansing Beauty Oil Premium A/I.
Hennes favorit bland mineralpuder är det från Beauty K - ett japanskt märke grundat av en dragqueen och makeupartist vid namn Kaede.
Alla japanskor är fanatiska med sina ögonbryn, och Aya kan inte leva utan sina ögonbrynsborstar från japanska SUQQU.
Nu tuppar mitt batteri av, ska försöka blogga lite hemifrån sen!

Inga kommentarer: