onsdag 23 maj 2007

3 störiga saker med Tokyo...

...för det finns faktiskt ett par såna också.

1. Paraplyerna - Regnar det inte så fälls ändå paraflaxerna upp för att skydda japanskornas porslinshy (samt funka som stilstatement för stadens hundratusen gothlolitas), och det är en mission att fighta sig fram på trottoarerna utan att fastna i någon. Dessutom är vissas paraplyn i min ögonhöjd pga längdskillnad och jag är livrädd att få en pinne i ögat.

2. Cyklisterna - Som kamikazepiloter störtar cyklister mot en överallt, på varenda trottoar, från varenda riktning, i hastigheter som inte skulle vara tillåtna ens på en svensk motorväg. Varje dag erbjuder minst tre nära-döden-upplevelser med cyklist när man i sista sekund ser något närma sig i full fart i ögonvrån och måste hoppa undan snabbt som och vigt som en ninja. Detta innebär att det knappt är tänkbart att gå och mysa med några goa låtar i podden utan varje promenad är en kamp för överlevnad.

3. Bromsklossarna - Det är väldigt konstigt att detta är ett fenomen bland storstadsfolk, men många, framförallt äldre, japaner har en förmåga att bara stanna mitt i ett lemmeltåg av stressat folk. Där står de och chillar och funderar på livet och rör sig inte ur fläcken om man så har näsan inkörd i nacken på dem. Är väl zen eller nåt...

6 kommentarer:

Linda sa...

Haha, jag undrar om jag hörde till de där cyklisterna när jag for fram som ett jehu på min? ;D
Att cykla i Tokyo slår det mesta, nääästan t.o.m. att åka taxi i neonnatten ;)

Maria sa...

hihi, jag fattar inte hur de VÅGAR kryssa som tokar mitt bland folk!! Men jag hör många hypar om cykel så jag ska faktiskt kolla om jag kan fynda någon :)
Kram :)

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

Cykel i Tokyo förtjänar all hype det kan få. Plus att man lär känna staden på ett helt fantastiskt vis. När vi hade en heldag med vår vän Tomomi (naitive Tokyoit) slutade det med att vi fick guida henne, hihi (är väl sånt där man är fånigt nöjd med när man kommer som utböling, "jag kaaaan den här stan" :P)
Har du förresten sett att Metropolis har host-barer som feature i senaste numret? Det kanske kan vara intressant om du ska skriva om det också :)

Maria sa...

Nähä??! Det kommer ju som en skänk från ovan, in på Mettan på en gång!! Jag ska upp i kabukicho ikväll igen, är nästa trött på det nu haha....
Förresten är du i malmö/lund i slutet juli/aug? För då är jag hemma, och vi bara måååååste träffas!!

KRAM

Linda sa...

JA, klart vi måste träffas! Öl på Möllan i den svenska kvällsommarsolen? ;D
(Ditt förslag om ett par glas vin i Ginza känns ju såå mycket mer fab, men man tar väl vad man kan få :P)