torsdag 31 maj 2007

Kanebo-gubbar och jag

Ganska snart efter att jag flyttade till Tokyo fick jag genom en av pappas vänner kontakt med Mr Yamauchi, som är en numera pensionerad herre som jobbat hela sitt liv på Kanebo. Eftersom jag jobbar en del med skönhetsrapportering och gärna vill få in en fot i den japanska beautybranschen (som är heeeelt galen - japanska kvinnor använder i snitt TIO produkter under sin tvätta-av-sig-för-natten-ritual) bestämdes fikaträff där jag fick bubbla lite om vad jag gör och Mr Yamauchi om vad han har gjort och hur Kanebo ser ut i Japan. Mr Yamauchi har blivit lite av min gudfader här i stan och fixat en massa möten till mig med höjdare inom beauty-industrin som kanske skulle kunna hjälpa mig med jobb eller bara vara bra kontakter när jag behöver info om japanska skönhetstrender och nyheter, plus är lite mentor i allmänhet om livet i Japan. Mt Yamauchi är bästa japanska gubben.

Igår var det således dags att träffa Mr Yamauchis kompis - PR-chefen för Kanebos internationella marknad. Trots ett litet nervous breakdown innan (vad ska jag säga??? vad ska jag ha på mig??? kommer jag få tunghäfta???) så blev det hur toppen som. Och gissa vad - nu har jag ännu en japansk gubbe som vill vara gudfader light och hjälpa en liten svensk girlie på hennes framfart genom storstadsdjungeln. Förutom jobbrelaterat stuff, som att jag kommer få vara med på diverse pressevents och som enda svenska journalist få direktleverans av nyheter om produkter och trender från Tokyo-kontoret, så får jag ringa PR-bossen på Kanebo om "private matters" när jag vill - det är hur galet som!!! PR-chefen på Kanebo - för en beautyjunkie som jag är det ju nästan gud fader himself! Och vi är typ kompisar! Dessutom fick jag en påse fullproppad med goodies ur eminenta skincareserien FreePlus - krämer, serum, tvättgel... (Smakprov på bilden)
Mina Kanebo-gubbar rockar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, va ballt. Bruden, du rockar!

Linda sa...

Härligt! :D

Anonym sa...

Åh va kul!!!

Behöver de fler svenskor så ge dem min adress haha! ;)