torsdag 3 maj 2007

En dag på onsen-park



Igår var jag och mannen ute på den bisarra, konstgjorda ön Odaiba på en temapark med heta onsen-källor, diverse spabehandlingar och en uppbyggd by i gammal traditionell style. Innan man gick fick man byta om till en yukuta (?), alltså en sån fin traditionell badrock, eftersom parken till stora delar var bahus, så i restaurangerna satt alla och åt i vackra dräkter och såg graciösa ut. Mannen valde en med tufft samuraj-motiv, och jag en rosa med geisha på ryggen. Alla matställen var i gammal stil med lyktor och tatami-mattor, så det kändes lite som att kliva in i en filmkuliss för gamla Japan.



Jag testade en vild spa-behandling - Radical Detox. Man stoppar ner fötterna i ett fotbad försett med en apparat som med hjälp av elektroder drar ut alla gifter ur kroppen på en genom fötterna. Och jag skämtar inte när jag säger att efter en halvtimme var vattnet grumlig och brunt och slemmigt. Höll på att dö - jag måste vara toktoxic, ett helt Barsebäck! Upplyst och renad gick jag sedan ut (eller skred, man skrider fram i de där dräkterna) och träffade upp min man som varit på zonterapi. Vi gick ut och strosade genom en het källa i en vacker trädgård, men bottnen var så stenig att jag fick avbryta av smärta. Tydligen är stenarna där i massagesyfte, men jag tyckte det var tortyr.



Vi badade aldrig i helkroppsbaden för tjejer och killar är för sig, plus att jag har den här nojjan att sitta i samma bad som nakna människor och deras könshår och diverse vätskor på rymmen, men kände oss ändå ganska andliga och härliga. Ett poppis inslag var badet där vattnet är fullt med fiskar som nafsar av alla ens döda hudceller och gör en babylen på nytt. Men det får finnas gränser, ingen jäkla fisk ska komma och bita mig i foten, då använder jag hellre en hederlig body scrub från Body Shop.

1 kommentar:

Linda sa...

Jag älskar Odaiba (fast att det är konstgjort), men det här har jag helt missat. Låter ju fantastiskt, och det har definitivt fastnat på listan över "what to do in Japan" som ständigt utökas.
En av mina och Andys favorit helgsysslor var att cykla längs Sumida-gawa (förbi Tsukiji, Hama Rikyu m.m.) till vi kom till Rainbow Bridge. Där parkerade vi cyklarna och gick över bron, för att sedan promenera på den konstgjorda sandstranden och då solen sjönk dricka kall öl och äta medhavd sushi-bento ute på den där daiban som är ute i havet... Utsikten över Tokyos skyline är to die for! Och med alla vackra restaurangbåtar som lojt flyter förbi med vackra lyktor i olika färger, glas som klirrar och skratt - man känner sig otroligt tillfreds, som om man verkligen hamnat på den bästa platsen på jorden.