tisdag 11 mars 2008

Butiksdesign på tokyoitiska


Hinner egentligen inte alls blogga, men blev lite inspirerad när jag såg bilder på hur nya Swarovski-butiken i Ginza ska se ut. Designern Tokujin Yoshioka har skapat vad han kallar en Crystal Forest. Hela utsidan täcks av rostfritt stål som reflekterar aktiviteten på gatan utanför. Butiken öppnar 29 mars, och känner jag tokyoiterna rätt kommer köerna ringla halvvägs till Kyoto...

Detta är bara ett exempel på hur viktigt det är med shopdesign i Japan. Alla modehus av rang signar upp de mest firade arkitekterna och designerserna när de ska bygga nytt. Att hyra lokal är för C-lirarna.
Här kommer några fina hus!

Tod's Omotesando - "betongträd" av Toyo Ito


Prada Omotesando av schweiziska Herzog & de Meuron


Gyre-gallerian på Omotesando med hyresgäster som Chanel, Bulgari, MoMa och grymma restaurangen Smoke (allt på menyn är på något sätt rökt eller grillat)


Louis Vuitton Omotesando - lite rave, lite karamellkung


Glammiga shoppinggallerian Omotesando Hills, ritad av stjärnarkitekten Tadao Ando


BAPY Aoyama - Bathing Ape-butik som ser ut som gigantiskt badrum/bårhus. Ritat av WonderWall.


Maison Hermès i Ginza - glimrar som en lykta om natten. Hela fasaden är transparent, och huset ska tåla vilken jordbävning som helst.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjing på Louis Vuitton huset... hehe...

Anonym sa...

Prada huset har jag sett forut och swarovski huset var helt fantastiskt.
Japanerna kan verkligen det dar med estetik.

Anonym sa...

Det där är väl Roppongi hills? eller?

Maria sa...

Nix, inget Roppongi Hills. Fast borde varit, Louis Vuitton-butiken tex där är fin!!