fredag 7 mars 2008

Now and forever - mina bästa beautyvänner





Jag har varit på jakt efter den perfekta hudvårdsrutinen sedan jag var 14 år och började få små finnar inför varje disco. Sedan dess har jag letat över hela jorden efter de mest oumbärliga lotionerna, crèmerna, serumen, rengöringsprylarna, skrubbcrèmerna och på senare år ögoncrèmerna (börja förebygg rynkorna redan runt 25).

Jag tror inte att den perfekta crèmen finns, jag tror det finns många. Hur huden mår och vad den behöver i olika perioder beror på så mycket - hur vi mår, hormoner, luftmiljön vi vistas i, maten vi äter och hur stressnivåerna ligger. Ibland mår min hy jättebra i perioder när jag knappt rör en peelingprodukt, andra gånger ser den ut som ett torrfnasigt russin trots rollsroycecrèmer och besök på salong. Förutom att hitta produkter som huden trivs med gäller det att hitta maten huden trivs med, luften den trivs i och vattnet den trivs i (kranvattnet i Tokyo smakar äckligt men sägs vara bra för huden att duscha i etc). Jag dras med mängder av alleriger, och inte ens mirakelcrèmer från typ La Prarie hjälper alltid när en attack sätter in.

För mig som torris är det viktigt att få i mig mat som boostar hudens smidighet och mjukhet. Jag skulle aldrig gå en dag utan ett par nävar mandel, solrosfrön, havgregryn och minst en halv liter sojamjölk eller någon annan sojaprodukt (tempeh och edamame är godaste matsojan). Feta fiskar är på menyn minst tre gånger i veckan, och brunt ris toppat med sesamfrön så ofta det går. Jag måste ha det där smörjmedlet inifrån, jag märker jättestor skillnad sedan jag flyttade till Tokyo och började äta mycket mer soja och dricka sojamjölk på daglig basis. Och misoppa med sjögräs - det är bästa hudvårdsraketen du kan hitta. Får jag i mig allt det där kan jag sen med gott samvete hinka vin, puffa mentolciggisar när det är fest och frossa i lösgodis. Man kan ju inte bara vara en good girl, då kan man ju lika gärna logga in på ett seniorboende direkt!

Produkterna då? Märken jag återkommer till när det gäller crèmer är Biotherm (deras rosa serie), Lancôme (vit/rosa serie), Vichy (från Apoteket), Shu Uemura (vit och blå serie samt cleansing oil) och framförallt Aveda. Aveda har ju fördelen att allt är naturligt, och sånt gillar arga, röda ansikten som mitt. Gång på gång kommer jag tillbaka till ansiktstvätten Never A Dull Moment, som har en brighteningeffekt så huden ser mycket klarare ut, och nattcrèmen High Potency Night-A-Mins, som har en lätt peelingeffekt och är späckad med vitaminer och mineraler. Just nu har jag ju den här ögoncrèmen från Mayerling som kostade halva lönen och som jag blev allergisk mot. Men nu verkar huden vant sig, och jag lovar att mina kråkfötter har slätats ut en aning. Har man torr hud får man rynkor när man är typ 18, och jag har ganska gott om linjer runt ögonen. Jag har väl skrattat för mycket i mitt liv för att vara snygg. Ur djupet av mitt hjärta rekommenderar jag de här två produkterna. De kostar lite mer, men man ser faktiskt friskare ut (eller jag i alla fall).
På mornarna kör jag mild tvättning med Kanebo Sensai Silk-tvättgel, följt av Kanebo Sensai Silk Lotion (som ett fetare ansiktsvatten) och Kanebo Sensai Silk Light Emulsion (fuktlotion, mycket lätt och bra som makeupunderlag). Två gånger i veckan gör jag ögonmask från japanska UMO för att boosta fuktnivåerna, och lika ofta peelar jag ansiktet med en mild och ekologisk skrubbcrème från japanska Leaf & Botanics. I kategori makeup delar I.d BareMinerals (mineralpudret) och MAC (Studio Fix Fluid-foundation och Studio Fix-puder) förstaplatsen.
Hemma i Sverige kör jag dock megamycket ACO! Älskar de löddrande rengörarna på pumpaflaska.

Just nu är min hy i sitt esse - den är aldrig perfekt på det där sättet som hos modellerna i tidningarna, men bra för att vara mig. Det verkar vara en bra balans mellan mina nuvarande favoritprodukter, maten och de good ol' hormonerna. Så här ser mina bebisar ut:


Nu, skriva klart reportage, sen fika med Said, Sthlm/Malmö-klubbprofil som också bor i Tokyo nu (jag har stuffat på mången indiedansgolv signerade Said, det kan jag lova. Det var krut i den gamla tanten en gång i tiden!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

clinique har det bästa i alla väder... jag har prövat snart allt tror jag... men clinique its the grej of the day.... man känner sig ren och fräsch av produkterna... någon som tycker annat??

www.christinavalente.com

Anonym sa...

testing testing... Japanska är inte min starka sida.... klickade på URL länken nere...?? va händer då??
www.christinavalente.com

Maria sa...

Jag har faktiskt inte använt Clinique på jättelänge, men nu blev jag påmind om att de har grym ögoncrème. Glömt namnet dock... Och pore minimizern - jaaa bitte!!
Vilken URL-länk? Är jag blind?? Till din sida eller? För där är ingen länk utan cut & paste.
:)