torsdag 13 mars 2008

From 33B with love

Det börjar bli lite tradition att rapportera från flygplan här på bloggen! I skrivandes stund har vi varit i luften tre timmar och jag klättrar redan på väggarna.

Ett mycket misslyckat faktum är att jag sitter och ugglar bak i ekonomi medan Beats gottar sig framme i business. Sony bjussar hela vår lilla tvåmannafamilj på biljetten, men Beats åker som affärsresenär och frugan som Ture Turist. Vi försökte uppgradera mig i incheckningen, men eftersom jag beställt så kallad ”Vegan strict”-meny (det blir så när man varken vill ha kött eller mjölk – önskar så det fanns något med fisk fast utan mjölkprodukt av något slag) så måste jag hålla mig på platsen som maten är beställd till. Jag erbjöd mig att gå till plats 33B (min plats) varje gång det serveras mat och bära bort till nya platsen, men det var lite för flexibelt för japanerna. Är maten beställd till 33B så är det på 33B den äts! Spelar ingen roll att jag står och viftar med ett Silverkort som bara dignar av poäng som väntar på att bli använda. Det hjälpte inte heller att jag intygade att det är helt okej att äta ekonomimaten även om jag sitter i business, självklart fattar jag att det inte går att svänga ihop en businesstyle strikt-vegan i sista minuten. Men icke. Alltså sitter nu jag och Beats i varsin avdelning med gapande tomma stolar bredvid oss. Matlådan styr min komfort.

Well well. Har i alla fall ätit min första matlåda strikt-vegan nu, och det var en ganska fantasilös historia med ris och ångad broccoli, svamp och blomkål, plus en liten sallad på kikärter, tomat och lök. Till det brun bulle och fruktsallad. Låter kanske trist, men jag gillar ju sån mat. Älskar broccoli med lite salt och peppar, kan verkligen få cravings efter broccoli. Hur kul låter jag?

Från ångad broccoli till något glammigare – taxfreeshopping! Som vanligt har det bjudits på orgie, och jag har tömt såväl MAC- som Anna Sui-disken.

På MAC blev det (har packat undan påsen så blir tyvärr inga exakta produktnamn):

* Studio Fix foundationpuder i NC25 – ständig favorit och stapelvara
* Flytande eyeliner, kolsvart
* Superdupervolymmascara i tjock hylsa. Ska tydligen appliceras i två steg, men jag förstod inte instruktionen så får prova mig fram. Självklart svartaste svart.
* Superglossigt läppglans med plumpingeffekt i ceriserosa. ”Angelina Jolie!” ropade expediten, och världens mest tacksamma konsument köpte konceptet direkt.

Hos Anna Sui handlade jag:

* Moisturising powder foundation i nyans 02. Expediten hävdade bestämt att jag skulle ha den allra ljusaste, 01, men jag handlade med Thailand i tankarna. Jag blir aldrig brun, men helt hundraprocentigt vampyr vill inte ens jag vara i tropikerna. Särskilt inte bredvid Lina som är så där riktigt nordiskt fräsch och får den mest perfekta lilla brännan.
* Cerise nagellack som matchar läppglanset från MAC
* Ny puderpuff och puderdosa, formad som en ros

Handlade också tre presenter till mamma som fyller år om två veckor, och en liten symbolisk lyckönskningsgrej till min bästis Soffan och hennes kille som precis flyttat ihop, men det kan jag ju inte avslöja vad det är. En japansk traditionsgrej, så mycket kan jag säga.

Blev också hälften av tidningskioskens engelska utbud (ELLE, Marie Claire och så klart min guilty pleasure NOW!) samt dietbibeln ”French Women Don’t Get Fat”, som jag redan läst 70 sidor i medan jag satt i mig två påsar sura citrongodisar. Författaren kallar dålig mat ”offenders”. Det låter lite roligt tycker jag. Hon som skrivit är chef för champagnehuset Veuve Clicquot och dricker skumpa alternativt vin varje dag, samt äter enligt egen uppskattning på flotta restauranger runt 300 dagar om året. Låter oerhört lyxigt. Vill också vara VD i lyxsvängen och representera med gourmetmat och fnitterdricka varje dag.

Hmm, vad göra nu…? Har ätit upp allt mitt färdgodis, aka offenders, och nästan alla pretzels som kom i snackspåsarna (2 st). Är som vanligt hungrig trots att vi nyss åt – vad är det som händer med mig? Har jag gått i sömnen till något dagis och fått mig en binnikemask (stavas?)? Och tänk inte ens tanken – det är inga mini-Beatsar på ingång. Är alldeles för glad i diverse utsvävande nöjen för det (samt i nuvarande livsfas hejdlöst egotrippad och vill spendera alla pengar på klänningar, vingliga klackar, onödigt smink och extravaganta middagar och drinkar istället för på vagnar och blöjor. Det är något fel på min biologiska klocka.).

Nu ser jag på kartan att vi närmar oss sibiriskt luftrum. Följaktligen hinner det typ bli nästa millennium innan vi når Köpenhamn. Alla filmerna är halvvägs, så måste vänta en timme till. Tänkte se Elizabetth – The Golden Age och en dansk dramafilm som verkar rolig. Älskar dansk vardagsmisär. Jag drar fram en stund till Beats tror jag. Får lite ångest av att gatecrasha business som den snåla gratisresenär jag är, men vad fanken. Kan kanske till och med tigga till mig lite mer snacks, aka offenders.

Hej så länge från 33B!

(Obs! Upplagt efter landning, så inte helt autentiskt!)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är faktiskt lite bökigt att ta fram datorn på planet trots att man har en minimal dator.
Ännu mer bökigt om man flyger charter som jag gjorde i somras, haha!!


Ha så kul hemma i stan!!!

Kram,
CHristina

Anonym sa...

Lova att blogga när du hinner och inte hinner. Jag skrattar hejdlöst vid varje inlägg. Du är en stjärna.

Linda sa...

Kul att ha dig "hemma". Hör av dig så ses vi! :D

Rim sa...

Mary, jag älskar när du bloggar smink/hudvård etc! Mera tack!

Saknar Anna Sui här i Norden. Och Urban Decays flytande eyeliners! Jag har använt min mörklilaglittriga way past dess bäst-före-datum...

...men vi har i alla fall MAC och FACE Stockholm som inte är fy skam.

Välkommen "hem" till Norden!

Anonym sa...

Sådär är det för mig också när jag reser till japan med mina chefer som reser hela tiden. Men jag är rätt glad att komma till japan i vilket fall...