söndag 23 mars 2008

From London with Love


God morgon!

Solen skiner, jag sitter i barndomshemmets kök med bror och make och äter mammas hembakade bröd och fruktsallad (killarna gör American pancakes) och blickar ut över Malmös kanske mest välmanikyrerade trädgård (pappa är kungen av trädgårdsmakeovers och han har en karriär bakom sig som smugglare av orientaliska träd, bland annat från Japan). I ett av de orientaliska, formklippta träden skådar jag just nu ett antal skivor Roast n' Toast som trätts upp på grenarna - en liten vårrpresent till Malmös småfåglar. Tidigare har jag bekantats med små späda japanska träd klädda i pappas XL-täckjackor i skydd mot de skånska vintrarna.

Så - London! Lovely my dahling, absolutely splendid! London är fortfarande så kärt för mig och så fort planet nuddar Heathrow's mark känner jag att nu är vi hemma. Här har jag bott under så många viktiga perioder av mitt liv, från barndomsåren på Westfield's Primary School där jag sportade full uniform och lunchlåda till partyåren runt tjugo med journalisthögskola och poppojkar.

Anyhows, jag tog tuben direkt i till TopShop bara för att scanna läget. Ebba kom dit och så tubade vi till italienska Carluccios i South Kensington, där vi skulle möta upp min exilbror Jonas och exilkompis Nina. Jag och Ebba smygstartade med bubbel, och sedan dök de andra upp och in på bordet flög vinglas, pastas, risottos och lasanger. Blev så lycklig när jag såg min lille bror i dörren och mina fina vänner runt bordet.

På onsdagen promenerade jag från Jonas lägenhet i Chelsea till - surprise - TopShop. Men det blev sååå dåligt med shopping! Detta är totala inköpslistan:

* "Pippa"-jeans, ljusblå, smala jeans som slutar vid ankeln och blir perfekta till maffiga klackar (TopShop)
* Ljusblå, miniliten jeansjacka som man fäller upp kragen på och rullar upp ärmarna på för en look à la Julia Roberts hookerkompis i Pretty Woman (TopShop). Se bild.
* Mörkblå denimhotpants med superhög midja (TopShop)
* Klänning med tubliv och puffkjol från H&M (se bilden)
* Ett brett blått resårbälte och ett smalt i läder och lack från TopShop. Det breda är på bilden.
* Svarta, helt basic, tights med extra långa ben så de rynkar sig vid foten

På eftermiddagen var jag helt slut, men kom igen efter två Starbuck's Espresso Light Frapuccino. På kvällen var vi ett stort gäng på gastropuben Builder's Arms vid Sloane Square, bland annat lyckades vi samla hela fem brudar ur vårt gamla gymnasietjejgäng - Nina, Ebba, Tove, Anna och jag. Och så min lille bror så klart.

På torsdagen promenerade jag mest runt ett par timmar och insöp. Köpte tidningar på Borders och fikade. Sedan tuben till Heathrow för hemfärd.

Ännu en gång hamnade jag i trubbel med gränspolisen. Ni som följer bloggen minns när jag gjorde en taliban och försökte föra ombord ett vapen på planet från London till Malmö i somras (Beats nyckelring som var replica av ett martial arts-vapen). Då blev jag hämtad av två k-pistar och förhörd i cell.

Nu gällde det ACOs duschcrème "Apricot". "I'm afraid we have to take a closer look at this ma'm". ACO Apricot duschcrème innehåller spår av ämnen som kan användas vid bombtillverkning!!!!! ACOs duschcréme is the shit för morgondagens terrorist. Jag fick i alla fall ännu en gång överlämna en ägodel till brittisk gränspolizei och skriva på papper att jag avsäger mig rättigheterna till ägodelen. Bisarrt att jag blivit typ stammis i terrorregistret och BISARRT att Apotekets duschcrème hamnat i ett hotfullt sammanhang.

Ah - nu kom Philip och Beats till bords med ett helt fat american pancakes, vispgrädde, lönnsirap och jordgubbssylt. Så nu loggar vi ut blixtsnabbt!!

Inga kommentarer: