fredag 7 mars 2008

Yamanban - girls gone wild på STHLMs gator

Ojoj, jag börjar visst bli en videoblogg, men det är ju så roligt med rörliga bilder! Min käre läsare Kristoffer (som har bloggen ChrisIsNotYourBiz och som skrivit så söta saker om mig och min blogg att jag på riktigt fällt mig en tår) skickade tips på denna videon. Yamanban (ung. "bergshagga" på japanska, i folkmun "Shibuyapanda") må vara så gott som utdöd som fenomen på Shibuyas gator, men i Stockholm har ett gäng brudar tagit den neonskrikande och eurodunkande livsstilen till sina hjärtan. Jag vill jättegärna komma i kontakt med de här tjejerna, så vet någon vilka de är så be dem mejla! Tänk om vi snart har paraparaklubbar, purikuraautomater och kosmetikbutiker briserande av chockmörka bruncrèmer i lilla Sverige. Vore hur coolt som! Kör hårt brudar säger Team Tokyo!



Slänger in några bilder på Tokyo-yamanbas (och ganguras) - man kan ju inte få nog av att titta!




6 kommentarer:

Anonym sa...

Faktum är att det just har startat en klubb med inriktning japansk musik i stockholm som heter klubb Shibuya. Där lär jag och mina vänner i ParaParagruppen Lucky Connexion ut rutiner och har uppvisningar, så parapara-klubbar är på väg.

Btw, vill tacka för en underbar blogg

Maria sa...

Det är ju super!! Är du en av dem i filmen? Kan inte du maila mig så kanske jag kan intervjua er till något sammanhang? Är ju grymt att paraparan är på väg till sverige, heja er!
Min adress är maria@fromtokyowithlove.com
Lycka till med dansandet!!
Maria :)

Anonym sa...

Det står ju en mejladress till tjejerna i videon i slutet av filmen. :)

Anonym sa...

wieeee..vart hittar man allt det här roliga... japan power i sverige.. gu va jag hade gått bergsäkragång bland alla klädaffärer och saker i japan om jag bott där.... undra om man inte blir lite knäpp av alla prylar som finns... ja tror ja hade blivit d i alla fall... kraaaam
Christina
www.christinavalente.com

Maria sa...

Shibuya (och lite Harajuku) är ju centrum för den så kallade glas-kulturen (som engelskans "girls"), och butikerna byter utbud typ varje vecka. Det är så extremt högt tryck och speedad omsättning. Trenderna verkar bokstavligen växla från vecka till vecka. Otroligt fascinerande! Fast mest fascinerad är jag över att tjejerna är så ambitiösa i sin styling. Måste ta så galet lång tid att fixa de där makeuperna, outfitsen etc. Men ur att dom gör det - man blir ju så glad av att titta!!
Kram

Anonym sa...

Dom här tjejerna ser väldigt bra ut! Synd bara att hela imagen faller så fort dom öppnar munnen, låter ju inte direkt som de kvittrande japanskornas stämmor.