onsdag 17 juni 2009

I min sminkväska just nu ♥


Ganska ofta frågar ni mig kring smink - min stora kärlek efter Beats och saltlakrits! Jag är ganska ombytlig och kör inte exakt samma upplägg varje dag, men här kommer dagens makeup - en typisk Maria-makeup med sotiga ögon, rosa lips och äppelkind.

1. Jag grundar med en täckande foundation som ändå ger naturligt resultat. Gärna lite lyster nu på somaren. Älskar min nya M Cover från koreanska MISSHA. Annars är MAC Studio Fix Fluid Foundation ALLTID en höjdare.

2. Puder borstas över ansiktet, främst på nos, panna och haka. Använder helst MAC Studio Fix (foundationpuder) eller MAC Studio Perfect. Borsten från shu uemura är världsbäst!!!

3. Dags för ögon! Jag grundar med en beige/guldig skugga från shu uemura. Skuggan duttar jag med fingret och jag drar upp den ganska långt mot brynen (men INTE ändå upp så det blir 90-tals-highlighter!!!!!)
Längst in mot näsan lite Eye Bright, ljus kajal, från BeneFit för att ögonen ska se ut att sitta lite längre från varandra.
Runt helt ögat, FÖRUTOM sista millimetern längst in mot näsan, BAD GAL Liner från Benefit i svartaste svart som jag sotar ut mot sidorna. Jag kör ofta svart på inre fransraden också, trots att det egentligen inte är så hälsosamt och man kan få ögoninfektioner när små porer täpps till. Spara det till fest om du är smartare än jag!

4. Maascara i tusen lager! Fibermascaror är överlägset bäst. Fibrer lägger sig runt stråna, och man kan "dra" ut fransarna nästan hur mycket som helst. Min RIMMEL Great Curl är favoriten just nu, men är osäker om den finns i europeiska sortimentet?
Var noga att få på mängder med mascara på yttersta fransarna så du får den där fina "beslöjade" looken på ögat.

5. Rogue! Lämna aldrig hemmet utan det. Dels för färgen, dels för vad det gör med ansiktets konturer.
Jag gillar rogue som glittrar en smula. Helst ska det vara rosa! Lägg pudret som ett äpple på kindbenets högsta punkt. Jag målar ofta rouget i rund form, och borstar alltså inte ut det över hela kinden i en trekant. Det blir lite dolly så. Tänk persika eller äpple!
Mitt bästa rogue just nu är japanska Ettusais, men annars är all-time-favvisen Bourjois Rose d'Or.
Borsten är viktig. Jag har en från MAC som jag inte skulle klara mig utan.
Investera i borstar! En stor för puder och en lite mindre för rogue är måsten i sminkkitet.

6. Och så lite lippy! Ofta har jag bara ofärgat balsam, som Helena Rubenstein Collagenist Lip Zoom, men för lite färg blir det MAC Tendertone i svagt rosa. Smörj i små cirklande rörelser - kanske inbillar jag mig, men jag tycker det gör läpparna lite fylligare.
Låt gärna lite lite gloss halka ut i amorbågen - det blir lite putigt.

Voila! Låter mycket, men hela sminket läggs på tio minuter. Det som tar tid är alla lager mascara som ska på.

Inga kommentarer: