torsdag 25 juni 2009

SMINK SOM PALLAR HETTA

Foto: Lina Eidenberg för Tiogruppen/Urban Research Stores Japan

Flera stycken har frågat om jag har några tips på hur man sminkar sig när luftfuktigheten går upp emot 100%. Sanningen är väl tyvärr att det är no mercy som gäller. Allt rinner och smälter och geggar sig.
Men lite kan man göra för att behålla ansiktet.

1. Använd en superlätt fuktkräm, gärna av geltyp. Shu uemura Deep Sea är suverän. Feta antiagingkrämer är ett nono. Sminka dig inte förrän alla kräm sjunkit in.

2. Grunda med en primer. Då sitter sminket bättre. MAC har jättebra Prep + Prime.

3. Puder VS foundation = pest VS kolera. Puder kakar sig, foundation rinner. Jag löser det genom att bara lägga tunt med foundation och fixera med några borstdrag puder, även över kinderna. Om pudret börjar "ätas upp" så är det bättre att torka av det och lägga på nytt än att pudra över det svettiga.

4. Jag går ingenstans utan blotting papers, alltså små pappersark som absorberar oljan. Finns billigt på varenda drugstore ( i Sverige bland annat hos Make Up Store).

5. Jag har själv inte testat den, men Clinique har en foundation som man ska kunna ha när man gympar. Tror den heter workout wear eller liknande. Den borde även palla sommarhetta och fuktchock? Någon som provat?

6. Annars är MATTIFYING nyckelordet när du köper foundation, även om du normalt är en torris.

7. Jag tycker INTE att mineralpuder funkar i fuktan, men det är kanske bara jag? (Jag har ID)

8. Testa istället ett puder som absorberar olja. MAC har Blot Powder. Det täcker inte, utan fixerar snarare. Perfekt ovanpå din mattande foundation, eller till och med över pudret (och som vanligt älskar jag MAC Studio Fix).

9. Vattenfast mascara är självklart. Fibermascaror pallar trycket bra (men bada inte med dem, då åker ALLT av). Mina favoriter är KOSÉ Marvellash och Rimmel Great Curl (finns inte i Sverige). FiberWig är också bra, finns på KICKS.

10. Sist men inte minst - undvik att peta dig i ansiktet. Risken är stor att man drar upp en autobahn genom sminket. Och så går vi lääääääänge på varuhus med AC...

Och så ett hårtips...
För mig gäller bara TIGI Catwalk Enviro Shape spray när fuktan hotar med frizz och helvete!

Bild 2

OBS! Eventuella smartasskommentarer om att smink borde bannas helt på sommaren - denna artikeln är för oss som vill köra på precis som vanligt. Det är urban makeup, inte beach. Oki?

Inga kommentarer: