torsdag 13 augusti 2009

MASSFLYKTEN FRÅN PAUSE.SE


Idag kan ni läsa på Dagens Media anledningen till att jag och flera andra valde att lämna Pause.se med, som Citronmuffin-Sandra uttrycker sig, långfingret i luften.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article64720.ece

Är så arg och besviken på hur det samarbetet blev. Dels att ingen brydde sig om att hålla oss underättade om hur annonsförsäljningen gick, besökarstatistik etc. Jag hade INGEN koll på hur många läsare jag hade eller vilka inlägg som var mest poppis etc.
Dels att inga pengar genererades (570 kronor på ETT ÅR), och att vi inte fått se några underlag på vad den utbetlaningen grundar sig på. Det räcker liksom inte att vifta bort den patetiska summan med ett "Vi är i finanskris och har helt enkelt inte sålt som förväntat". Vi vill se redovisningar. Alla har ju sett att det låg banners på sidorna. Har dom getts bort gratis så vore det givetvis på sin plats att fråga oss om det är okej att plåstra våra bloggar i annonser vi inte får ett öre för.

Och så det eviga strulet med tekniken och att det hundra år om man ville customisera något på sajten, typ uppdatera profilbild eller lägga in egen annons i högerspalten. Allt fick gå genom pause.se, vi hade inte admin till något mer än att posta inlägg.

Mest sur är jag öveer arrogansen. Jag är ingen tonåring som bloggar åt en kommersiell sajt "för att det är kul". När det är business vill jag se redovisningar över ekonomin och ha kontroll över att jag får den andel pengar som jag har rätt till.
Kanske blev det verkligen 570 kr på ett år, men det måste kunna bevisas.
Och svarar inte VD:n på våra email så har vi inget val än att låta medier som Dagens Media granska fallet närmare, eller i värsta fall anlita en advokat som kan kolla så att allt mjöl i påsen är rent, vitt och sjyst redovisat.
Vill också poängtera att kritiken inte riktar sig mot vår chefredaktör Klara. Hon har säkert inte haft ett fantastiskt år heller som budbärare åt det där förlaget... Hon är en duktig tjej och jag är jätteglad att hon också lämnade pause.se för nytt jobb på JC.

Nu lägger jag den eran bakom mig och ser fram emot en fantastisk höst på kommande dundersajten! Vilket gäng vi är! Och vi är i EGEN REGI, hurra!
Snart smäller la bomb...

3 kommentarer:

Maria ♥ sa...

Blä vad trist! Det är pinsamt att en av Sveriges mest kända webbar förväntar sig att dess bloggare ska uppdatera flera gånger varje dag med kvalitetsinlägg och samtidigt inte få lön för mödan. Jag ser fram emot det nya projektet.

Unknown sa...

Det låter verkligen tråkigt, och väldigt oseriöst från deras sida.
Är förväntansfull över ert nya projekt :D

Susanna Segerholm sa...

Låter bra att ni är på väg att vända ilskan och besvikelsen till något bra. Lycka till!