onsdag 18 mars 2009

Jag och Gynning eniga: "Man blir inte fet av godis"


Halleluja! Hissa flaggorna! Blås i trumpeterna!

Jag har fått en själsfrände i synen på mat VS godis, nämligen Carolina Gynning.

Jag är ganska petig med vad jag äter, särskilt det dåliga fettet undviker jag nästan fanatsikt. Jag äter inte heller mycket "nonsensmat" som vitt bröd, makaroner och sockriga flingor. Jag lägger på mig DIREKT om jag tummar på maten. Tyvärr. Det är jättetråkigt.
Men GODIS, det kan jag äta hur mycket som helst, och jag är övertygad om att det inte påverkar figuren.

Folk som KAN näringslära (särskilt dom som är inne på LCHF och GI) blir ofta superdryga och bossar runt med mig: "jahaja, en bit hederlig ost kan du inte ens SMAKA på, men sen sätter du i dig ETT KILO GODIS!". Jag vet inte hur eller varför, men jag har faktiskt aldrig känt att vikten påverkas av just plockgodis. Däremot går jag jättelätt upp i vikt av sånt som kombinerar fett och kolhydrater, som kakor, chips, stabbiga pastarätter, pajer och maffiga mackor på vitt bröd. Äter jag "hederlig, stadig mat" så sväller jag, men håller jag mig till mina grönsaker, mitt bruna ris och min fisk till huvudmålen så håller jag vikten OAVSETT hur mycket socker jag äter däremellan. Ni minns kanske i somras? Jag gick ner jättemycket i vikt i Sverige. Och då LEVDE jag på mammas sunda, fettfria mat samt godis. Jag och mamma frossade varje dag och varje kväll i lakrits, fruktsillar och bumlingar. Samma sak med champagne och vin - jag lägger inte på mig ett gram. Av öl däremot blir jag plufsig.
Jag säger inte att det är sunt att äta så mycket godis som jag gör, men för min del märks i alla fall inget runt midjan. Sen är det säkert dåligt på andra sätt, men kanske kompenserar jag det genom att vara så hälsosam när det kommer till frukost, lunch och middag.

Och så läser jag på Carolina Gynnings blogg att hon är på samma spår och blir så glad! Såhär skriver Carolina:

"Jag käkade kyckling med avocado till middag. Ja! och sen satte jag i mig ett kg godis. Men jag blir inte fet av det. Socker biter inte på mig det är bara vitt bröd,pasta och den sortens mat som får mig att svälla som en gris. Nej! protein och socker så förblir jag smal."

Åh Carolina TACK! Alla blir jämt så provocerade när jag försvarar det rena sockret. Det är något fult med att tacka nej till Spaghetti Carbonara men JA till ett kilo Karamellkungen.

Länge leve Karamellkunge eller Godisprinsen eller vad nu det där som finns på ICA Maxi heter!

Inga kommentarer: