tisdag 24 mars 2009

SVAR TILL FRÅGESTUNDEN DELUXE!



Hej mina kära!
Nu har jag svarat på era frågor. Vad roligt det är - jag borde köra frågestund oftare!
Massa lovelove,
M


LOUISA: Kommer ihåg att du skrev (för ganska längesen) att du intervjuat nån jättekänd tjej, vem var det? O har du kommit på vilket japanskt band som satt jämte er på restaurangen?
MARIA: Jag skulle inte intervjua henne, men jag skulle på en fest som Paris Hilton skulle gå på. Men hon dök aldrig upp!
Och nope, inte klok på vilka små söta popstars jag hade till bordet ☺
Kram!


FANNY: Hur länge planerar ni att vara kvar i Tokyo?
MARIA: Året ut, men gärna längre om vi kan! Jag vill vill vill! Kram!

OP: Vilka “typer” av expats finns i Tokyo och vad kännetecknar deras karaktärer ?
(vet att du tidigare skrivit om amerikanska wifes)
MARIA: Haha, ja, american housewives finns det gott om. Dom hittar man på ofta i grupp på Starbucks eller på stormarknaden med ett följe snoriga ungar som skriker efter icecream.
Annars finns det väl alla sorter. Finansfolket har ju till stora delar åkt hem efter att Lehman Brothers kollapsade, men det finns ändå gott om stekiga killar som viftar med guldkortet i barerna i Roppongi.
De stora multinationella företagen har ju många expats här, men ska jag vara ärlig tycker jag ofta att Tokyos expatkretsar är förbannat tråkiga. Trista ingenjörer och deras medföljande fruar som engagerar sig i tantföreningar – nja, det är inget för mig… Ibland har jag sett människor som genom jobb hamnat i Tokyo (eller vars mäns jobb fört dom till Tokyo), men som mest verkar tycka det är stökigt och jobbigt och längtar hem till småstaden i Sverige/England/USA, och då tänker jag att det är ju jäkligt orättvist att DOM får vara här medan så många drömmer om att åka till fantasilandet Tokyo, mem inte KAN på grund av pengar, visum etc.
Sen finns det ju expats som oss och våra vänner som givetvis anpassat sig alldeles förträffligt och förtjänar varje sekund här, hoho!
Kram!


E: Finns Nicole Richies smycken (House of Harlow 1960) att köpa i Tokyo- isf vart?
MARIA: De borde väl finnas på KITSON? Butiken ligger i Lumine2 i Shinjuku. Kram!

AMI: Vilken är din favoriträtt?
Vad skulle du döpa dina barn till om du fick en kille och en tjej?
Varför tog du inte din makes efternamn? (eller gjorde du det??)
vad har du för tips om man känner sig nere nån dag, vad hittar man på?
Vad lyssnar du på för musik?
Kram!
MARIA: Oj vad många frågor, vad roligt!
1. Just nu är jag väldigt insnöad på fajitas! Allt som är kryddigt älskar jag. Och så kakesoba - sobanudlar i varm soppa.
2. Jacob är snyggt på pojkar. Eller Olle, det hette min morfar! Fick jag en liten tjej skulle jag gärna döpa henne till något japanskt, som Maiko eller Yumi. Svårt det där!!!
3. För att jag tycker att mitt flicknamn passar mig bättre – sorry älskling! Det löjliga är att våra efternamn är snarlika (Ahlgren och Tullgren), så får vi barn blir det Ahlgren-Tullgren. Jösses jävlar…
4. Man träffar en kompis över fika och bara pratar pratar pratar. Eller stannar i sängen och väntar ut det – ibland är tid enda medicinen. Jag brukar också dränka mig i sorgliga böcker och så tänker jag att det ju faktiskt finns dom som har det värre än jag.
5. Pop, electronica, 80-tal, powerballads och min makes dunka-dunka!
Kram!!


ANGELICA: HUUUUR kan du vara så smal? Haha, jag avundas din kropp så att säga. ^^
Japansk favoritgodis?
MARIA: Haha, tacktack! Jag rodnar! Nu är jag ju inte SÅ smal, modellaganturerna står ju knappast på rad, men jag är okej!
Som jag tjatat om i bloggen innan så är jag ju dock ingen ”natural skinny” utan var ganska mullig tills jag fyllde 21-22. Då vägde jag nästan 20 kilo mer än nu.
För att hålla mig i storlek 36 så är jag ganska försiktig med maten och vaktar skräpmaten. Jag äter väldigt sällan hardcoreskräp som donuts och pommes.
Men jag äter mycket av nyttig mat – jag är alltid hungrig.
Sedan går jag mycket, ofta lastad med både dator och tunga väskor.
Japanskt favoritgodis… Hmmm, tycker inte så mycket om deras godis. Gillar ju lakrits! Men fruktgelén PURÉ är god!
Kram!


EMELIE: Vet att du gillar att matcha grova kängor med lite sötare klänningar. Älskar samma grej själv, men har haft det lite svårare med jackorna.. Vad för sorts ytterplagg (förutom den perfekta skinnjackan som jag fortfarande letar efter..) tycker du passar?
MARIA: Hej tjejen! Japp, jag älskar grovt + gulligt!
Skinnjackan är alltid min favorit, men en riktigt sliten jeansjacka är också WOW! Finns en del denimjackor i MC-modell ute nu, det är snyggt över klänning. Tror att H&M har en snygg, en ganska boxig sak i superljus denim.
En boyfriendkavaj är också killer, fast jag personligen kan känna mig lite bredaxlad. Hoppas du hittar den perfekta skinnpajen snart!!
Kram!


HANNA: pratar du japanska eller kan du ta dej fram bra med engelska?
Du säger att kroppsidealen är mer extreme i tokyo än i sverige. hur märker man detta? hurdan är attityden mot överviktiga i tokyo? ALLA japaner kan ju inte vara pinnsmala. eller?

MARIA: Sukoshi nihongo dake! Jag pratar lite japanska, fast förstår en hel del. Jag kan läsa katakana och hiragana utan problem, och en del kanji, så jag klarar mig hjälpligt. Oftast pratar jag ändå engelska, men svarar någon på japanska så brukar jag kunna plocka ut det viktigaste i alla fall.
Och jo, de flesta är väldigt smala. Övervikt finns knappt. Det måste vara något genetiskt! Idealet är väldigt smalt för unga tjejer och marknaden är full av bantningspreparat. Det sägs att överviktiga mobbas i det japanska samhället, men som utlänning som lever lite på utsidan vet jag inte så mycket om det. Jag har hört att överviktiga barn har ett helvete i skolan och det gör mig så ont… Fast så är det ju i Sverige också iofs. Men man är ju väldigt mycket mer ensam om sin övervikt i Japan. Här är man ju stor bara man väger över 50 kilo goddammit! Galet är det…
Kram!

HANNA: Till Hanna ovanför kan jag bara inleda med att säga att jo, i princip alla tjejer i 20-årsåldern här i Tokyo är pinnsmala. Idealvikten ligger nånstans mellan 40 och 45kg enligt de tidningar jag glimtat i. Jag har varit här i två månader och sett två feta människor, båda män.
Mina egna frågor:
Var ligger, enligt dig, det vackraste och mest romantiska stället för hanami? Säsongen har ju kommit igång nu och min pojkvän kommer hit på onsdag. Jag måste bara hitta ett fint ställe, gärna vid vatten, där vi kan gå omkring och titta på spektaklet.
Annars vill jag gärna ha mer tips på nattklubbar. Har t.ex. hört en massa om Le Baron som ska ligga i Omotesando, vet du något om den? Även gärna tips på klubbar som är billigt/gratis för tjejer (lever på studentbudget nu), samt klubbar som spelar japansk musik, vilket jag har hört i princip inte finns?

MARIA: Välkommen till Tokyo! Strosa runt vid floden i Naka-Meguro när det är hanami, det är lugnt och mysigt! Kolla också Japan Times finfina guide: http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fv20090315a1.html
LeBaron är jättebra, där är jag ganska ofta! Men inte så budgetvänligt är jag rädd… Annars är jag nog ingen bra person att be om klubbtips – tanten dricker mest rödtjut på liten lugn bar ☺
Någon läsare som vet??
Kram!!


JOHANNA: Okej det här är inte en fråga om dig men eftersom du verkar kunna läsa tankar och lägger upp en frågestund såhär mitt under mina Japangrubblerier så kanske du kan hjälpa mig ändå? Jag drömmer om att åka till Tokyo och kunna stanna ett tag, men kan ingen japanska. Vet du några jobb/hemsidor/företag som man kan söka till eller har du några andra tips på hur man kan tjäna pengar i Tokyo som svensk? Vet att jag inte kommer kunna åka dit utan att spendera pengar big time haha! Tack för din underbart underhållande blogg som iaf dämpar min Japanlängtan lite! :)

MARIA: Hej tjejen! Det är tyvärr svårt att komma till Japan och jobba. Man måste ha arbetsvisum och en arbetsgivare som sponsrar visumet.
Vad jag tycker du ska göra är att söka praktik på något stort, svenskt företag. Kolla Exportrådet i Tokyo om de kan hjälpa!
Annars tycker jag du ska åka hit och plugga. Då får man automatiskt jobba ett visst antal timmar i veckan, till exempel på restaurang eller i butik. Googla min gamla skola; KAI Language School. Då får du dessutom CSN.
Vissa kommer hit och tar jobb som ”hostess” på nattklubb, men det skulle jag hålla mig ifrån. Mycket maffia och grejer i den världen.
Många lycka till!!!
Kram!


FRED: Tjena,
kommer över till Tokyo igenom om en vecka…..tänkte höra ditt bästa insider-tips om körbärsblommningen är över tills dess?? Och om du har några bra tips på events de nästkommande veckorna!! Ciao

MARIA: Kolla Japan Times-artikeln om körsbärsblomningen! http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fv20090315a1.html
Vad för slags events tänker du dig? Musik, klubb, mode, sport…? Kollo tidningen Metropolis, de listar de mesta: www.metropolis.co.jp
Kram!

Inga kommentarer: