måndag 10 november 2008

Fem dagar med japanska dietpiller



Denna vecka är jag på DIET. I skönhetsjournalistikens heliga namn gick jag igår in på vår lokala drugstore och bad om en burk av deras mest populära dietpiller. Jag fick en liten lila burk från Kanebo som tydligen är bra om man har "problem to toilet" och därmed kalaspoppis bland damer som bantar (dvs ALLA japanskor). Pillret är butikens absoluta bestseller, även om jag inte RIKTIGT fattar vad jag köpt. Häng med när Maria goes pharmacy!

Jag: Sumimasen... Nani o dietupill wa eeh, hmm, ichiban no yume? Ehh, bad nihongo... What is your most popular dietpill for women?
Manlig pharmasist: Aah soo, dietupirru... Chotto matte kudasai... Eeetooo, pleae wait.
(ÖVERLÄGGNING MED ÄLDRE MAN, MANAGERN?)
Manlig pharmasist: In this shop, this most popular. Makes stomach eeh, hmmm, what can I say... move. You go toilet.
Jag: Is it laxatives?
Manlig pharmasist: Eeeh, eeettoo, this word, I don't know... Many Japanese woman have problem with eh constipation. And so they eat this, and stomach, eeh huum, toilet. So, very good for diet.
Jag: Will stomach hurt - onaka wa AJAJ, eeh, onaka ga itamu desuka..?
Manlig pharmasist: (skrattar) Nonono - no dangerous. My girlfriend take every day.
Jag: And she is slim?
Manlig pharmasist: Hai. She vely slim.
Jag: Ok, you got me. I try.

Så nu sitter jag här och ska mumsa 12 tabletter varje dag i ett försök att förstå japanska tjejers kärlek för bantning på burk. Någon form av laxermedel är det ju utan tvekan, och jag undrar om man kan leva en normal vardag om maten ständigt åker speedway genom magen. Tog min debutdos för tre timmar sedan, och vågar inte gå ut. Tänk om det blir kris MITT på tåget? Fast detta är trots allt Japan, landet som är känt för sina svaga mediciner och hysteriska försiktighet, så kanske är det inte så farligt ändå.
Burken räcker fem dagar, så på lördag är det upp till bevis - då ska skinnyjeansen testas!

Bara för att understryka - pillerdieten är del av research jag gör för boken jag skriver. Det är alltså inte jag som privatperson som tycker jag är fet och vill banta. Jag är lagom, jag behöver inte panikbanta med piller, men för att kunna skriva om dietpiller, som är så rasande populära här, så tycker jag också att man måste testa. Man måste gå till källan som vi säger inom den goda journalistiken. Och vatusan, det GÖR ju inget om skärpet sitter lite lösare om en vecka...

Inga kommentarer: